Praxis Bulletin — Jrg. 22 (april 2005) Nr. 8

3 Schrijven: schuin of rechtop?
SCHRIJVEN & HANDSCHRIFTONTWIKKELING (team)
Else Kooijman
Zoek de hellingshoek die het prettigst werkt en die past bij de eigen lichaamsbouw en motoriek. Over het verkleinen van het spanningsveld tussen schrijfproces en product.

8 Overleven in de jungle
PROJECT WERELDORIENTATIE (groep 6-8)
Ben Golob
Een denkbeeldige tocht door de wildernis, waarbij kinderen vindingrijke oplossingen moeten bedenken om te kunnen overleven. Spannend project, vol met experimenten.

14 Pollebop
WERELDORIèNTATIE & TIJDSORIèNTATIE (groep 1-2)
Bart Jongeling
In dit verhalend ontwerp leren kinderen veel over “tijd” en “tijd meten” via het kaboutertje Pollebop.

18 Dieren met een ruggengraat
NATUUR- & MILIEUEDUCATIE (groep 6-8)
Floor Koedam
Aanvulling pretpakket

20 Omgaan met dooddoeners
ZORGVERBREDING & COMMUNICATIE (team)
Luc Koning
Over valkuilen in oudergesprekken Žn over technieken om die strategie‘n van ouders succesvol aan te pakken.

25 De kunst van de geschiedenis (I)
GESCHIEDENIS & TIJDSORIèNTATIE (team)
Pieter Mols
Serie over explorerend geschiedenisonderwijs. Aflevering 1: theoretisch kader, dat de plaats van geschiedenis binnen actuele ontwikkelingen in het onderwijs beschrijft.

30 Topografie: wel leuk, maar weinig rendement?
AARDRIJKSKUNDE (groep 5-8)
Henk Bleeker
Over het ontwikkelen van een mentaal kaartbeeld, op weg naar een grotere topografische kennis bij kinderen.

35 Praxis Service

36 Achterkantje
MUZIKALE VORMING (groep 5-8)
Floor Koedam
Vrijdag de dertiende