Praxis Bulletin — Jrg. 21 (februari 2004) Nr. 6

3 Vlot adaptief maken (4)
ADAPTIEF ONDERWIJS (team)
Luc Koning
In dit laatste artikel over de VLAM-aanpak wordt aan de hand van een stappenplan uiteengezet hoe u snel aan de slag kunt met het adaptief maken van uw onderwijs. Compleet met schooldiagnoselijst.

8 Carnavalsatelier
BEELDENDE VORMING (groep 3-8)
Maril Heijen
Het ‘atelier’ is een onderwijsmodel, waarvan de werkwijze en de uitgangspunten zijn ge•nspireerd door de idee‘n van Rebeca Wild. Aflevering 2: spelen en spelend vormgeven.

13 Leesplezier voor iedereen!
LEZEN & ZORGVERBREDING (team)
Monique van Alphen & Joyce Jongeneelen
Door begeleiding en extra leesinstructie kunnen ook zwakke lezers leesplezier ontwikkelen. Over de ‘bavi-aanpak’ bij instructieafhankelijke kinderen.

16 Koe in de klas
WERELDORIèNTATIE & VIERING (groep 1-8)
Floor Koedam
Een volledig uitgewerkte opzet voor een schoolbreed koeienproject.

21 Lintenrooftrefbal
BEWEGINGSONDERWIJS (groep 4-8)
Frans de Bree
Een spannend tikspel, waarbij tactiek en samenwerking centraal staan.

24 Routeplanners en kaartvaardigheden
AARDRIJKSKUNDE (groep 7-8)
Ria de Gooijer
Door middel van opdrachten ervaren kinderen de mogelijkheden en beperkingen van routeplanners. Ze testen de praktische bruikbaarheid ervan en oefenen tevens hun kaartvaardigheden.

29 Zinvol verzamelen
SCHOOLCONCEPT & ZORGVERBREDING (team)
Jeroen Tans
Hoe een school het werken met portfolio’s gestalte heeft gegeven. Een uitgebreid verslag van een inspirerende zoektocht.

35 Praxis Service
Miriam Heijster
Oproep & tip.

36 Achterkantje
MUZIKALE VORMING (groep 3-7)
Floor Koedam
Zo vrolijk.