PIP* Pedagogiek in praktijk — (april 2019) nr. 108

06 Interview: Vittorio Busato
Bas Levering
‘Het boek is geen ode aan de DSM, maar aan de verschillen tussen mensen’. De inzet van de DSM heeft de orthopedagogiek ingrijpend veranderd. Ook binnen de klinische psychologie klinkt kritiek. In What’s wrong with me? Gezichten achter de DSM portretteerde Vittorio Busato vijftig volwassenen met een psychopathologische diagnose. Bas Levering sprak met hem over wat zo’n label voor hen betekent.

14 Pedagogiek: Recht op een toekomst. Traumatische ervaringen van vluchtelingenkinderen
Gerrit Breeuwsma en Lizzy Fonville
Moeten alle gevluchte kinderen per definitie onder een kinderpardon vallen, of gelden voor hen dezelfde regels en wetten als voor volwassenen?

22 Biografie: Ivan Illich
Armand Heijnen
Met zijn kritiek op het onderwijs en andere instituties liep Ivan Illich voorop in het twijfelen aan de maakbaarheid van de samenleving.

28 Pedagogiek: Het Waaiermodel
Elly van Laarhoven-Aarts
Het vakmanschap in de residentiële hulpverlening verdient blijvende aandacht. Het Waaiermodel kan hierbij een hulpmiddel zijn.

38 Onderzoek: Tussen droom en werkelijkheid
Rosa Rodrigues, Danielle van de Koot-Dees, Jan Terwel
Hoe staat het met de loopbaanidealen van jongeren als ze tegen de dertig lopen?

En verder…
Redactioneel
12 Film
19 Kijk op de ander
20 Waar hangen ze uit?
26 iPiP
33 Generatie M
34 Zet studenten en docent niet tegen elkaar op!
37 Koops over onderzoek
43 Vergeten woorden, vergeten praktijken?
44 Warm aanbevolen
49 De casus
51 Agenda + Volgende keer + Service
52 Opvoeden op school