Natuur aan de basis — Jrg. 22 (september 2011) Nr. 1

Thema: SUPERHELDEN

3 Superhelden bestaan!
VAN DE REDACTIE
Erwin Groenenberg – Veldwerk Nederland

6 Wat kinderen vertellen over… superhelden
ONDERBOUW / MIDDENBOUW / BOVENBOUW
Dannie Wammes
Wat is een held? ‘Superman, Batman, Spiderman, Mega Mindy!’, dat is het eerste dat Wies (11), Hanneke (11) en Bente (11) te binnen schiet; helden die in de meeste interviews langs vliegen. Behalve dan bij kleuters: ‘Mijn vader die is hŽŽl sterk, hij kan wel vier kinderen tegelijk optillen!’ (Jip, 4). Voor kleuters zijn helden vooral sterk.

8 Simon de spin is een superheld
ONDERBOUW / VERHAAL
Esther Groenenberg
Door dit verhaal leren kinderen dat spinnen nuttige dieren zijn.

11 Dierenheld / Wie is hier het dapperst?
ONDERBOUW / LES
Annemarieke Holland
In het prentenboek Wie is er hier het dapperst? doen een kikker, muis, slak en een mus een wedstrijd wie er het dapperst is. Ze komen erachter dat wat voor de ŽŽn een koud kunstje is, voor de ander een dappere daad is. Wat heb jij nodig om te springen als een kikker en wat om zo goed te ruiken als een muis?

14 Super! / Op zoek naar superplanten
ONDERBOUW / ACTIVITEITEN
Marlies Huijzer
De kleinste, grootste, mooiste of lelijkste…, jonge kinderen praten daar graag over. Het is een uitdaging om met de hele groep te filosoferen over ‘wat is nou super!’ en om er concreet mee aan de slag te gaan.

19 Wereldkampioen
MIDDENBOUW / ACTIVITEITENLES
Frans van Bussel
Een wereldkampioen is de beste van de kampioenen. Toch zou een wereldkampioen lelijk in zijn hemd staan als er dieren werden toegelaten op de Olympische Spelen. In alles wat wij mensen kunnen is een dier beter. Er is altijd baas boven baas.

23 Spinnenangst / Miss Spin
MIDDENBOUW / LES
Dannie Wammes
Weinig dieren in de directe omgeving van de school spreken zo tot de verbeelding als spinnen. Vaak worden spinnen eng gevonden, maar na de Miss Spin verkiezing zijn ze supercool!

26 Dierverzorging / Word caviafluisteraar
MIDDENBOUW / LES
Bart de Koning
Veel kinderen willen graag een huisdier. Ouders willen dat het kind verantwoordelijkheid neemt voor het dier. Maar hoe weet een kind wat een dier nodig heeft? Net als de paardenfluisteraar moet je, om je cavia te begrijpen, een caviafluisteraar willen zijn. Diederik O’Gatsie is zo’n caviafluisteraar.

30 Heldendaden / Superhelden in de natuur
BOVENBOUW / LES OF GESPREK
Roos de Jong
Hoe kan een superheld een onoplosbaar lijkende problemen toch oplossen? Een spannende vraag waar kinderen direct mee aan de slag kunnen. In deze les filosoferen kinderen op een praktische manier. Ze delen ervaringen en plannen heldendaden die ze uitvoeren.

34 Debat / De vos een superheld of superboef?
BOVENBOUW / PROJECT
Sef Teeuwen
De vos een superheld of superboef? Dit is voor iedereen verschillend. De een noemt een vos een moordenaar of kippenrover, anderen hebben juist veel bewondering voor dit dier.

39 Natuurhelden! / Zijn natuurbeschermers helden?
BOVENBOUW / VERSCHILLENDE ACTIVITEITEN
Marlies Huijzer

Zomaar werken zonder dat je er geld voor krijgt. Alleen maar omdat je vindt dat je er iets goeds mee doet, iets goeds voor de natuur. Mensen die dat doen, zijn echte superhelden!

42 Maarten de Jongh / Held voor Natuur aan de Basis
INTERVIEW
Annemarie Holland
Interview met Maarten de Jongh, die was betrokken bij de oprichting van Natuur aan de Basis.

44 Superjuf Mireille / Goed voorbeeld doet goed volgen
Kees van Weegen
Zijn er superjuffen in natuurlessen? Of supermeesters? Natuurlijk! Superjuffen en supermeesters zijn juffen of meesters, die z— lesgeven dat hun kinderen later nog precies weten wat zij geleerd hebben. Zij verhalen dan over hun juf die prachtig vertelde over haar wandelingen en over hun meester die vaak een proefje uitprobeerde. Superjuffen en -meesters zijn leerkrachten die nieuwsgierig zijn en hun lessen spannend maken. Ik sprak met een superjuf, Mireille Schuurman van ‘de Boomgaard’.

46 Marc van Roosmalen
COLUMN
Daan Remmerts de Vries

47
BOEKEN
RenŽe Rijken, Maarten de Jongh
– Geronimo Stilton Red de witte walvis
– Ratjetoe