Natuur aan de basis — Jrg. 20 (september 2009) Nr. 1

Thema: AFVAL

3 Fascinerend afval
VAN DE REDACTIE
Petra Jansen – Veldwerk Nederland
In de natuur gaat niets verloren…

6 Kinderen aan het woord over…
HET LICHAAM
Dannie Wammes
… Cradle to Cradle (C2C) Xtreme.

8 Afval en
Cradle to Cradle (C2C) Xtreme
MILIEU
Dannie Wammes
Als je het tegenwoordig over afval hebt, wordt vaak de term Cradle to Cradle (C2C) genoemd. Maar wat houdt Cradle to Cradle eigenlijk in? Wat kun je ermee in het onderwijs?

10 Wat gaat erin en komt eruit?
ONDERBOUW / HET LICHAAM
William van den Akker
De leerlingen beseffen dat door het lichaam een stroom van stoffen gaat. er zijn in deze reeks ook lessen voor de ‘Afval uit je lichaam’ (MB -pag. 18) en ‘De lichaamskringloop’ (BB – pag. 32).

12 Waar komt al die rommel vandaan?
ONDERBOUW / MILIEU
Jolanda Pikkaart
In deze les ervaren de kinderen hoeveel afval zij zelf en ook anderen maken en hoe dat komt. Ze ontdekken waar dat afval heengaat en wat je ermee kunt doen.

15 Maak het van afval
ONDERBOUW / MILIEU
Mari‘tte Wendelgeest
De kinderen worden zich bewust van wat zij zelf aan afvalmateriaal produceren en ontdekken op een speelse manier wat je allemaal nog met dit ‘waardeloze materiaal’ kunt doen.

18 Afval uit je lichaam
MIDDENBOUW / HET LICHAAM
William van den Akker
Je eet en drinkt, zweet , plast en poept. Een stroom stoffen gaat ons lichaam in en weer uit. Waar komen die stoffen vandaan en waar gaan ze heen?

20 Je eigen Vindselmuseum
MIDDENBOUW / NATUUR
Trudy Beekman & Kees van Wegen
De kinderen ontdekken wat de verschillen tussen afval en vindsels zijn en leren een schetsdagboek maken.

23 Van krant tot tas
MIDDENBOUW / MILIEU
CNME Maastricht en regio
De kinderen maken van oude kranten een tas en ontdekken zo dat je van gebruikt materiaal weer iets nieuws kunt maken. Ook denken ze na over het gebruik van plastic tassen.

26 Natuurkalender
NATUUR
Maarten de Jongh (ill. Natalie Kuypers)

September, oktober en november.

28 Een wereld zonder afval
MIDDENBOUW / NATUUR
Peter Alblas
De kinderen leren aan de hand van een spel rondom de hazelnoot (het Nootgevallenspel), dat afval in de natuur niet bestaat en dat in de natuur alles weer gebruikt wordt.

32 De lichaamskringloop
BOVENBOUW / HET LICHAAM
William van den Akker
Je eet en drinkt, zweet , plast en poept. Een stroom stoffen gaat ons lichaam in en weer uit. Wij vormen onderdeel van een grote kringloop van stoffen.

35 Alle trossen los!
BOVENBOUW / MILIEU & TECHNIEK
Kees Wabeke
De kinderen leren dat wat wij afval noemen, heel mooi gemaakt is en dat je van oude melkpakken een melkpakkenvlot kunt maken. Met wedstrijd!

38 Afvalluuuh
BOVENBOUW / MILIEU
Dannie Wammes
In deze les gaan de kinderen naar de supermarkt, ontdekken ze wat afval kost en hoe het hergebruikt kan worden.

41 De afval filosofie
BOVENBOUW / MILIEU
Hester van der Schee
De kinderen filosoferen over afval en de problemen die de afvalberg veroorzaakt. Ze bedenken wat je daar zelf aan kunt doen en voeren die plannen uit.

44 Groene ijsjes
BOVENBOUW / TECHNIEK
Carla Wiechers
Kun je een ijslolly zo maken dat het afval nuttig wordt voor de natuur?

46 Actueel
NATUUR
– Oktober Kennismaand
– Groene Voetstappen
– Drinkbekers als aanzet tot duurzaamheid?
– Dierendag
– Kinderboekenweek: ‘Aan tafel! – eten en snoepen in kinderboeken’

47 Websites
INTERNET
– Afval
– Cradle to Cradle

48 BOEKEN
– Cradle to Cradle
– Kinderuniversiteit
Vergif & verboden producten
Als de aarde haar spierballen laat rollen
– Succes op school
– Knowing Me Knowing You
– Kinderen lezen… over dieren
Herfstboeken top-3:
– De Hongerspelen (Suzanne Collins)
– Kinderen van Nederland (Jan Paul Schutten)
– Letterdromen met Do (Harriet van Reek)

50 Het ergste afval is niet voor iedereen het ergst
COLUMN
Daan Remmerts de Vries