Natuur aan de basis — Jrg. 19 (maart 2009) Nr. 3

Thema: DE NATUUR NAGEMAAKT

5 Natuur nagemaakt: leren van de natuur
VAN DE REDACTIE
Petra Jansen – Veldwerk Nederland
Kunstgras, nepleer, kunstbloemen, knuffelbeesten, nepedelstenen, kunstkerstbomen, maar ook een aquarium, een dierentuin, park en tuin. Allemaal voorbeelden van nagemaakte natuur. Steeds meer mensen leven in een omgeving waarin meer nagemaakte dan echte natuur te vinden is.

6 Wat weten kinderen over…
NATUUR
Dannie Wammes
…… de nagemaakte natuur.

8 Hoe ruikt dat?
ONDERBOUW / PLANTEN
Jolanda Pikkaart
Waarom gebruiken dieren geuren en waarom maken mensen die geuren na? In deze les mogen de kinderen veel ruiken!

10 Bijzondere dierenmanieren
ONDERBOUW / DIEREN
Science center NEMO
Dieren kunnen vliegen, mensen niet. Maar ze ontdekten manieren waarop dit wel kan. De kinderen gaan ook op onderzoek uit.

13 Knuffels, net echt!
ONDERBOUW / DIEREN
Mari‘tte Wendelgelst
De kinderen leren de verschillen tussen echte dieren en knuffels kennen. Ze worden zich bewust van hoe je met echte dieren omgaat.

16 Een levende sloot in de klas
MIDDENBOUW / NATUUR
Kees van Wegen & Marleen Barelds
De leerlingen maken kennis met het leven in de sloot door te prutten met een schepnet. Ze werken samen om een stukje sloot in de klas te krijgen: de ‘kijksloot’.

20 Tuinieren zonder tuin
MIDDENBOUW / NATUUR
Leen Buskes & Annemarieke Holland
De kinderen ontwerpen en verzorgen in de klas een eigen minituintje: ’tuin op tafel’.

22 Slimme onderwatermanieren!
MIDDENBOUW / DIEREN
Frans van Bussel
In deze les onderzoeken de leerlingen hoe waterdieren zich in het water voortbewegen en hoe wij, mensen, dat proberen na te doen.

26 Natuurkalender
NATUUR
Maarten de Jongh & Nathalie Kuypers


28 Hoe maak jij je onzichtbaar?
MIDDENBOUW / NATUUR
Jolanda Pikkaart
Een les over camoufleren en schutkleuren. Hoe zetten dieren en mensen dit in?

31 Vliegende dieren en mensen
MIDDENBOUW / TECHNIEK
Katja Hansma
In deze les proberen kinderen de principes van het vliegen uit met allerlei proefjes.

34 Op hoge poten
MIDDENBOUW / TECHNIEK

Kees Wabeke
Reigers lopen op hoge poten door het water. giraffen kunnen door hun lange poten uit de boom eten. Tijdens deze les verlengen de kinderen hun benen met stelten en blikjes.

36 Kas in de klas
BOVENBOUW / MILIEU

Dannie Wammes
De leerlingen onderzoeken hoe een kas werkt en waarvoor deze nuttig is.

39 ‘Aarde en Wormen voor Waarden en Normen – Net nep?
BOVENBOUW / FILOSOFIE
Tessa de Been & Petra Jansen – Veldwerk Nederland

De kinderen gaan op zoek naar hun mening over het verschil tussen echte en nagemaakte natuur.

42 Veilig in de natuur
BOVENBOUW / DIEREN

Dannie Wammes
Sommige dieren hebben een pantser voor hun veiligheid. Mensen bedenken daar variaties op. In deze les ontwerpen de leerlingen een pantser voor het konijn.

44 Wat je van dieren leren kunt
BOVENBOUW / TECHNIEK
Bart de Koning
Mannetjesvogels doen graag stoer. Ze gedragen zich ‘hanig’. Dat gedrag zie je ook veel bij jongens. Ze doen stoer met hun scooter, ze smeren hun haar in met gel, of ze zijn helemaal bling-bling. In deze les onderzoeken kinderen het gedrag van dieren en mensen.

46 Actueel
NATUUR
– Museum Corpis
– Kinderboerderijenweekend
– Diervriendelijk vlees
– Boomfeestdag
– Portret van duurzame basisschool
– Landelijke opschoondag
– Een wereld door verschil

47 Websites
INTERNET
– Slimme dierenmanieren
– Filosoferen / Nep of echt?
– Geur en reuk / Planten en dieren
– Aaibare dieren en knuffels
– Vliegen

48 Nieuwe boeken
BOEKEN
– Mijn eerste tuinboek
– Kleine beestjes
– Kees kietel
– Het weer
– Botjes
– Dat willen wij ook
– Knutselbijbel
– Piratologie
– Ramsj

50 De huilende jongen
COLUMN
Daan Remmerts de Vries