Montessori Magazine — Jrg. 32 (mei 2009) Nr. 4

Thema: COMPUTER GAMES

1 Van de redactie

2 In de virtuele wereld is het net als in de ‘echte’ wereld
THEMA: COMPUTER GAMES

Liesbeth Schneiders

MM interviewde Peter Nikken over digitale software voor het onderwijs, games, de voor- en nadelen, de mogelijkheden en beperkingen, de verschillen tussen jongens en meisjes en wat digitaal leren kan betekenen voor kinderen.

3 ‘Ik vind het leuk om te spelen en ben niet agressief’ / Leerlingen over games
THEMA: COMPUTER GAMES
Liesbeth Schneider & Louis Jongejans
Lars Hilbrands is elf en zit in de bovenbouw van de Deventer montessorischool.

6 Games kunnen van leerlingen prosumenten maken
THEMA: COMPUTER GAMES

Michael Rubinstein

Keimpe de Heer over play en game en wat leerlingen ervan kunnen leren. Hij werkt bij Creative Learning Lab, dat zich bezig houdt met nieuwe media en onderwijs. Een interview met hem over gamen en de leereffecten ervan.

9 Kunnen we op exclusieve wijze inclusief montessori-onderwijs vormgeven?
Mirjam Stefels
In dit artikel gaat het over passend onderwijs, inclusief onderwijs en de vraag wat het montessori-onderwijs ermee kan en moet. Het artikel is een opmaat naar het volgende nummer, waarin dit het thema zal zijn. Het is derhalve ook een uitnodiging aan de lezer om met een eigen mening en ervaringen naar MM te reageren.

10 Van het bestuur en de secties

VERENIGINGSNIEUWS

12 Verslag van de 13e landelijke bijeenkomst voor montessori leidsters van het jonge kind
Joke Werver
Verslag van de bijeenkomst op 4 april 2009.

13 Workshop Erica Dirven: ‘Niets is in de geest wat niet eerst in de zintuigen is geweest
Jos van den Band
Erica signaleert in haar kindercentrum dat er jonge kinderen zijn die zich schijnbaar doelloos door de ruimte bewegen en vaak als stoorzendertjes optreden in de groep.

14 Workshop ‘Techniek met jonge kinderen’
Quuk van de Schulde & Karin van Leeuwen
Nieuwsgierig geworden door de vooraankondiging in het programma viel onze keuze op de workshop ‘Techniek met jonge kinderen’ van Tessa Wessels.

15 Een montessori-avond op het Haags Montessori Lyceum (HML)
HUGO
Hugo Dirksmeier

15 Boom van Pythagorias: materiaal in combinatie met Kosmische Opvoeding en Onderwijs (KOO)
Andre Gilara
De boom van Pythagoras heeft mij altijd al gefascineerd. Na een algemene kosmische introductie over de Grieken heb ik het boompje van Pythagoras geĀ•ntroduceerd.

16 Teacher’s toolkit van Paul Ginnis
BOEKBESPREKING
Louis Jongejans

17 Reflectiegericht werken in een montessoriklas
Tjeerd Mijnster
In ons onderwijs willen we graag dat de leerlingen meer en meer gaan nadenken over hun eigen ontwikkelingen en hun eigen rol in de groei; sociaal-emotioneel, cognitief en creatief. Dat nadenken krijgt een goede start wanneer je in een vraagrijke omgeving verkeert. Verslag van een workshop op een netwerkdag Amsterdam.

18 De hele wereld is geometrie
Josefien Hendriks & Tomoko Claringbould
‘Geometrie is magisch,’ roept Claus Dieter Kaul uit met een twinkeling in zijn ogen. De Nienhuisdag stond dit jaar in het teken van geometrie.

19 Openbare montessorischool De Mare: wat eenheid in een team voor leerlingen kan betekenen
Lammert Bakker
Als je op bezoek gaat bij De Mare valt vooral de dorpsachtige omgeving en het sfeervolle gebouw op. Lopend door de gangen valt op dat er veel met montessorimaterialen gewerkt wordt en dag geen enkele klas een busopstelling heeft. Het hoogtepunt is misschien wel het muzieklokaal, waar leerlingen prachtig aan het musiceren zijn.

21 Ans van der Poel
Langs de rekenstok
Mirjam Stefels
‘Het was net een schoolreisje. Zo leuk!’

24 Latte macchiato
COLUMN
B@s

24 Colofon