‘Jenaplan binnen en buiten de lijntjes’ was de werktitel voor dit geïmproviseerde themanummer. De corona-lockdown half maart en de voorzichtige heropening van de scholen sinds 11 mei hebben van ons onderwijs gevraagd om adaptief te zijn. Dat het Jenaplan dat kan, blijkt in dit nummer uit de vele manieren waarop de crisis wordt beleefd en aangepakt. Met één grote onderliggende vraag: hoe blijf je als Jenaplan ‘de school waar je leert samenleven’, wanneer je elkaar alleen online ziet of met halve klassen naar school gaat?
04 Kees opent: aan de gang
06 Het grote interview
‘Wij zijn ons lichaam’, stelt filosoof Aldo Houterman. Maar wie zijn we dan, als we elkaar alleen online ontmoeten?
14 Schoolportret
De Windroos is een vernieuwingsschool, die een eigenwijze mix gevonden heeft tussen Freinet en Jenaplan.
18 Opslaan als: de jongen met de zonneallergie
31 Berna’s boeken: het Ministerie dat alles oplost
36 De filosofiekring: als je klas veranderd is in pixels
38 Gesloten stamgroep
Vaak een grote opgave: hoe geef je instructie voor drie leeftijden? Bij Guido Huige wordt er gerekend in de stamgroep.
46 Judith mijmert over mezen en medemenselijkheid
48 Arjen Achterop: Corona Crisis Conclusies