Mensenkinderen — Jrg. 31 (januari 2016) nr. 150

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: Gesprek
Het gesprek is een van de vier basisactiviteiten van het Jenaplan. Het is
nauw verbonden met de andere activiteiten spel, werk en viering. In dit
nummer aandacht voor veel verschillende vormen waarin gesprekken een
belangrijke rol spelen.

03 Over woorden en daden
Geert Bors

04 Luister je wel naar mij?
Martine Delfos
De vraag is niet of kinderen een mening hebben of over informatie beschikken, maar hoe we met kinderen kunnen communiceren om die mening te weten te komen of de informatie te verkrijgen.

08 Leren samen nadenken
Rob Bartels
Een pleidooi om in het gesprek meer door te vragen en kinderen te leren dit ook te doen, zodat er een dialoog ontstaat. Dan zijn kinderen samen aan het nadenken en niet ieder voor zich.

11 Lastige ouders bestaan niet
Jildou Oostenburg
Door ouders met open vizier tegemoet te treden, je gesprekstechnieken te beheersen en niet bang te zijn voor verschil van mening, kan je meer plezier beleven aan gesprekken met ouders.

13 Ik ben op je
Catherina Drenth

14 Gesprekken met jonge kinderen
Wieke Bosch en Cobi Boomsma
Heel veel activiteiten in het onderwijs vallen of staan met het taalaanbod. De dag is doordrenkt met taal en niet alleen tijdens taalactiviteiten.

18 Samen spreken
Hubert Winters en Freek Velthausz
De kring is de plek waar kinderen en de stamgroepleider elkaar in gesprek ontmoeten.

21 Filosoferen met kinderen
Sabine Wassenberg
Filosoferen is een goede manier om beter te leren denken.

24 Spelend denken, denkend spelen
Ilse Daems
Filosoferen met kinderen is op haar best in een onderzoeksgemeenschap. Spelen zijn het fijnst als ze coöperatief zijn. Verkennen met elkaar, niet tegen elkaar.

26 Je-Na aan ’t hart
Ton Scheulderman en Felix Meijer

27 Op filosofisch denkavontuur
Karen Faber
Een artikel uit de praktijk over het filosoferen met kinderen.

30 Kunst en jij
Rudolf Kampers en Jan Ewout Ruiter
Door je te richten op wat er gebeurt tussen een kunstwerk en jou, kun je komen tot nieuwe gezichtspunten en vragen. Een _ loso_ sch onderzoek van zo’n vraag kan de kunstbeleving verrijken.

34 Teken het gesprek
Adinda de Vreede
Een artikel over het visueel maken van de inhoud van een gesprek.

37 Visueel werken
Caroline Wijnolts
Mensen onthouden ongeveer 65% van wat ze zien en slechts zo’n 15% van wat ze horen. Visueel werken zorgt er voor dat mondelinge informatie sneller beklijft en beter blijft hangen.

39 Wie wil iets vragen aan de schrijver van deze tekst
Suzanne van Norden
Gesprekken met kinderen zijn ook belangrijk voor de ontwikkeling van hun schrijfvaardigheid.

43 Informatie delen
Bayonne Sollman
Een beschrijving van een werkvorm

44 Onbijttafel
Arjen Tabak