Mensenkinderen — Jrg. 29 (mei 2014) Nr. 142

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: Het ondernemende kind  3  Het ondernemende kind
THEMA
Felix Meijer
Elk mens wordt als een cultuurdrager en vernieuwer erkend en waar mogelijk ook zo benaderd en aangesproken.  4  De ondernemers in je groep
THEMA
Ferre Laevers, Els Bertrans
Ondernemende kinderen bewandelen nieuwe paden, nemen hun leven in eigen hand en voegen er iets aan toe.

  8  Zonnepanelen op de Jenaplaneet
THEMA
Annemiek de Boer
Kinderen nemen het initiatief om te onderzoeken of zonnepanelen op het dak van de school geplaatst kunnen worden.

11  Leren en lesgeven in de 21ste eeuw
THEMA
Martine Creemers
Het huidige onderwijs moet kinderen voorbereiden op een toekomst als ondernemer, niet als werknemer.

13  Ik ben twee en hoor heel veel nee
THEMA
Ingrid Nagtzaam
Ochtendrituelen en een vast dagritme geven kinderen veiligheid, maar kunnen ook belemmerend zijn.

17  Bijzondernemen
THEMA
Larissa Rand
In een driejarig project leren kinderen een onderneming opzetten.

20  Het ondernemende kind
THEMA
Astrid Timmermans
Hoe krijgt een ondernemend kind gelegenheid zich te ontwikkelen in het onderwijs?

23  De werkende wereld
THEMA
Willemijn Melis, Charlotte van den Oudenalder
Kinderen beginnen een winkel in het kader van een taalproject.

24  Ogenblikje
THEMA
Catharina Drenth
In het geschiedenisboek staan fouten: wat doet een kind daarmee?

25  Stil staakt
THEMA
Marleen van der Krogt
Van ondernemende kinderen kun je als groepsleider genieten, maar wat als ze besluiten om te gaan staken?

26  Een like voor ondernemerschap
THEMA
Erno Mijland
Een artikel over het opzetten van een onderneming met behulp van sociale media.

28  Ondernemend leren in de Tortelshop
THEMA
Suzanne Claasen
Kinderen verkopen allerlei zelf gemaakte spullen en zelf gekweekte groenten in hun eigen schoolwinkel.

29  Je-na-aan-het-hart
Felix Meijer
Een rubriek van en voor de lezers.
– Weer een jaar voorbij
– Thema’s
– Twitter

30  Ondernemingszin als zelfbeschikkingsrecht
THEMA
Charlotte Visch
Ondernemingszin is gekoppeld aan de ruimte die een groepsleider aan kinderen geeft om zelf te beschikken over hun eigen leven.

En verder

32  Een goede beginsituatie is het halve werk
Belinda Trouw
Het tweede artikel uit een serie over rekenen in de stamgroep.

35  Thematisch begrijpend lezen
Floris van der Klein
Een beschrijving hoe een team begrijpend lezen actueel, aantrekkelijk, uitdagend en betekenisvol aan pakt.

36  Ruimte voor een kind
Anoek Backer
Een artikel over Thibault die ruimte en vertrouwen krijgt om zich verder te ontwikkelen.

39   Signalementen
Felix Meijer
Een rubriek met interessante boeken en websites
– Ondernemende kinderen
– Onderwijs in de 21ste eeuw
– Wetenschap en technologieonderwijs
– Onderzoeken
– Jeugdliteratuur

En op de achterzijde
Ondernemen
Arjen Tabak