Mensenkinderen — Jrg. 22 (maart 2007) Nr. 4 (106)

Thema: VERHALEND ONTWERPEN

3 Van de redactie
Felix Meijer

4 Gemiddeld
TOM

5 Maken en (her) gebruiken
THEMA
Ellen Reehorst
Het vijfde en laatste artikel uit een serie over Verhalend ontwerpen met deze keer aandacht voor het ervaringsgebied Maken en gebruiken.

9 Een succesvol verhalend ontwerp…
THEMA
Catharina Bos-Drenth
Een Verhalend ontwerp over de geschiedenis van een Veendamse wijk dat onlangs de Groningse onderwijsprijs heeft gewonnen.

11 Onze school is geen gebouw
Ton Hooijmaaijers
Het eerste artikel in een reeks over jenaplanscholen, waarin deze keer Het Anker in Emmen centraal staat.

15 Vraag het de cavia zelf maar…
Kees Both
Een artikel dat voor het eerst in 1971 in Pedomorfose verscheen, gebaseerd op het artikel ‘Vraag het de mierenleeuw maar’. Voorbeelden, waarin kinderen primaire bronnen gebruiken om informatie te verzamelen.

17 Film van de tijd
Esther Plag
Een geschiedenisproject met behulp van een tijdbalk.

18 De kikkerhoek
Ria Rozema
De opening van een hoek over kikkers in een onderbouwgroep.

19 Ik heb een vraag
Anna Lantink
Eind januari werd de dag van de beginnende stamgroepleider georganiseerd met als thema ‘Vragen stellen’.

21 Tafels in beweging
Hilde Amse
In dit artikel wordt beschreven op welke manieren tafels aangeleerd en geoefend kunnen worden.

23 Een bijzondere kring over een bijzonder kind
Sanne Poorthuis
Vertel eens iets over jezelf.

24 Werken met talenten
Peter van Dijk
Jenaplanschool De Peppels en De Canadas in Boxmeer viert dit jaar het 75-jarige jubileum. Het feestjaar werd geopend met een symposium met als titel ‘Werken met talenten’.

27 Na de jenaplanbasisschool
Jaap Meijer
Een column over het Voortgezet onderwijs.

RUBRIEKEN

8 Je-na aan ’t hart
Een rubriek als podium voor de lezer.

26 Vanuit de opleiding
Marianne Haak, Eva Arnoldy
Een ontmoeting. Een verslag van de studentenconferentie.

28 …En ‘de moeder van’ op de achterzijde
Wat leren ze tegenwoordig nog op school?