Mensenkinderen — Jrg. 20 (september 2004) Nr. 1

Thema: VEERTIG JAAR JENAPLAN IN NEDERLAND

VASTE RUBRIEKEN

3 MINISTER VAN DER HOEVEN
TEN GELEIDE VAN / THEMA

4 VEERTIG JAAR JENAPLANONDERWIJS IN NEDERLAND
VAN DE REDACTIE / THEMA

Kees Both

6 BLIJVENDE WAARDE
MENSEN IN HET WERK
Cath van der Linden

32 ’40’
TOM OP DE ACHTERZIJDE

THEMA

7 Het verhaal van de brug
THEMA
Jaap Meijer
De ‘school aan de Laan’ in Utrecht was onder leiding van Gerrit Hartemink pionier van het Jenaplan in Nederland. Over de boeiende en vermoeiende begintijd, een periode dat Jenaplan als inspiratiebron meer op de achtergrond geraakte en de laatste jaren van hernieuwde aandacht voor het concept voor kinderen van nu, inclusief kinderen met een stevige handicap. Een school met een wel zeer bijzondere betekenis in het verleden en nu nog.

12 Jenaplan zit “n mensen en kan ontwikkeld worden! – “De Kring” in Oegstgeest
THEMA
Ton Hooijmaaijers
De eerste schoolleider die lang geleden op weg ging naar het Jenaplan gaf er na een paar jaar de brui aan. Na een hernieuwde start maakte de school een gunstige ontwikkeling door en het Jenaplan overleefde zelfs een fusie met een klassikale school. Belangrijk is het vertrouwen in de groeikracht, niet alleen van kinderen, maar ook van leraren. Er is een nieuwe aandacht voor het onderzoeken van de dingen door de kinderen: vraag het de dingen zelf maar… Een school die in hoge mate zichzelf gebleven is en toch niet stil is blijven staan.

16 Een uitdagende Jenaplanschool ontwerpen – Portret van de Donatushof in Bemmel (Gld)
THEMA
Gerrit Fronik
De eerste schoolleider van deze school kreeg na enkele jaren de kriebels. Als dat zo doorging kon hij beter kruidenier worden. Hij kwam gelukkig in aanraking met het Jenaplan en na veertig jaar geschiedenis als Jenaplanschool is er wel meer structuur in de school in de vorm van leerlijnen en hulpmiddelen, maar zijn vele tradities nog springlevend. Het gaat erom te volharden, ook als zaken goed verkeerd lijken te gaan. Mede ge•nspireerd door Reggio Emilia zoekt de school naar voor kinderen uitdagende manieren van werken.

20 Een Jenaplanschool ge•nspireerd door het ervaringsgericht onderwijs – ‘De Bi‘nkorf’, Amsterdam-Noord
THEMA
Margot Ufkes en Ad Boes
Zoals het zo vaak gaat: een idealistisch en zeer geprofileerd begin wordt gevolgd door een fase waarin de school zich nauwelijks onderscheidt van andere scholen in de wijk. Bezinning op de vraag ‘wat voor school willen we zijn?’ leidde tot een hernieuwde profilering: een Jenaplanschool die sterk ge•nspireerd is door het Ervaringsgericht Onderwijs (EGO). De school vindt niet dat kinderen moeilijker geworden zijn, wel dat zij het in onze samenleving moeilijker hebben.

23 De ontmoeting staat centraal – op de Morgenster in Geldermalsen
THEMA
Marie-Louise de Jong / Jan Tomas
‘Ontmoeten is een werkwoord’. Over pionieren, haalbaarheid, voor de muziek uitlopen en teruggefloten worden. Het gaat vooral om de vraag – bij elke groepsleider – ‘wat wil IK met de kinderen?’ Met in het verlengde daarvan een zeer grote inzet, die van groepsleiders verwacht kan worden.Aandachtspunten voor de nabije toekomst zijn de groeperingsvorm van jonge kinderen en het gebruik van het dorp als leeromgeving.

26 De droom levend houden – De Visser ’t Hooftschool in Amsterdam West
THEMA
George van Sluis
Zoals de spanten die een schip sterk maken, zo waren er groepen ouders die zich inzetten voor de school. En leerkrachten ori‘nteerden zich ruim, zelfs internationaal. Een verhaal over hard werken, successen vieren en een zekere ontnuchtering: niet alles gaat zo gemakkelijk meer en ‘vanzelf’. Er zijn veel goede dingen die gebleven zijn en zich verder ontwikkeld hebben. Zoals de werkweken, waarin de kinderen een probleem moeten oplossen, tegengewerkt door Zwarte Ka en alleen door samenwerken eruit komen. De droom blijft…

EN VERDER

30 Stellig!! Een reeks stellingen ter overweging en discussie
Kees Both en Ad Boes