Kleuters en ik — Jrg. 28 (maart / april / mei 2012) Nr. 3

1 Allemaal een kroontje!
Redactioneel
Bart Declerq

2 Talent, een sterke warme wind voor extra kansen

TALENTEN
Ilse Aerden
Als je het woord ’talent’ zegt, dan denken de meeste mensen aan zeer uitzonderlijke prestaties op een bepaald domein. Projecten over talenten in het basisonderwijs roepen dan ook heel wat vragen op. Kun je op jonge leeftijd al over ’talenten’ spreken? Jonge kinderen moeten toch nog ontwikkelen, groeien, er kan nog zoveel gebeuren. Binnen CEGO kijken we met een andere bril naar talenten en naar de ontwikkeling van kinderen. Het gaat er ons om de krachten in een kind te onderkennen en aan te spreken om zo zijn mogelijkheden maximaal te ontplooien.

6 “Kom jij mij straks halen?”
AFSCHEID
Kris Van den Broeck
Afscheid nemen bij peuters.

10 Toon je talenten met ‘het knapzakje’
TALENTEN
Ilse Aerden
Het knapzakje is een idee dat groeide in de werkgroep kleuterparticipatie van het Lokaal Overleg Platform (LOP) te Aarschot. We zochten een manier om alle ouders op een positieve manier te betrekken bij de school en de ontwikkeling van hun kleuters. Vooral de brug naar kansarme ouders is moeilijk, omdat ze vaak bang zijn voor het negatieve dat ‘school’ bij hen oproept. We vonden inspiratie in de methodiek van verteltassen, waarin ouders een belangrijke rol spelen en de interactie bevorderd wordt met boekjes.

15 Aan de slag met beelden en geluiden
DOEKATERN
Greet Decin, Chris Mazarese & Nele Vanuytven
– Experimenteren met audiovisuele materialen
– Luisteren naar de geluiden uit ‘Ploffer de geluidenkoffer’
– Luisteren naar geluiden
– Geluiden zoeken bij prenten of een filmfragment en dramatisch spel filmen
– Tekenprogramma’s op de computer
– Fotograaf/cameraman/geluidsman van de dag
– Rox de babbelbox

19 Een label helpt een kind niet vooruit
PREVENTIE
Karin Eeckhout
Autisme, ADHD, depressie, … Het wordt in de kinderopvang en op school bijna zoeken naar een ‘normaal’ kind, dat geen psychiatrisch label opgeplakt heeft gekregen. Een gevaarlijke evolutie, vindt Stijn Vanheule, professor psychoanalyse en klinische psychodiagnostiek aan de Universiteit Gent. “Die labels zijn misschien een geruststelling voor ouders en professionals, maar voor het kind zelf dreigen ze meer kwaad dan goed te doen.”

22 Wat doet een label met een kind? En met zijn ouders?
PREVENTIE
Ann Vandevenne
Praktijkverhaal van een moeder van een hoogbegaafd kind

24 Kleuteronderwijs in Suriname
INTERNATIONAAL
Inne Jackers
Een kleuterklas in Suriname ziet er heel anders uit als een kleuterklas bij ons. Kleuters dragen dezelfde t-shirts. Er wordt vooral klassikaal begeleid. Leerkrachten zijn vooral met cijfers en letters bezig.

26 Rages op school, wat doen we ermee?
RAGES OP SCHOOL
Astrid Neuckermans, Bart Declercq
Rages zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd zijn. Wie dagelijks kinderen over de vloer krijgt zal wel al gehoord hebben over de ‘Beyblades’, of zal al eens Smurfjes tevoorschijn hebben zien komen. Hoe moeten we er als school mee omgaan? Een kant-en-klare oplossing zul je in dit artikel niet vinden, maar wel een aantal argumenten om even bij stil te staan en waarmee je de voor- en nadelen kunt afwegen.

31 Rages… een ouder vertelt
RAGES OP SCHOOL
Mats (4 jaar) is, als middelste van drie kinderen, een rustige jongen.

32 De eetzaal is niet leuk!
PEUTERPAGINA
An Van Meerbeek
Ella wil graag een hele dag op school blijven.