Kleuters en ik — Jrg. 24 (maart / april / mei 2008) Nr. 3

1 “Het muzische is niet weg te denken uit ons kleuteronderwijs. Het maakt er op een een vanzelfsprekende manier deel van uit.”
Redactioneel
Julia Moons

2 Het muzische een plaats geven in het onderwijs? Dat is pas kunst!
MUZISCHE EXPRESSIE
Ferre Laevers
Ik stond ooit met iemand aan een parkeerautomaat. Het ding werkte niet en ik zag hoe vindingrijk ze was in het zoeken naar een oplossing. (al weet ik niet meer precies wat die dan wel was). Ik zei: “Je bent wel creatief.” “Helemaal niet,” antwoordde ze, “ik kan absoluut niet tekenen.” Dat antwoord verbaasde me. Het illustreert hoe eng creativiteit soms wordt ingevuld.

9 “Het muzische houdt veel meer in dan ik dacht!”
MUZISCHE EXPRESSIE
Luk Depondt
Anderhalf jaar terug had ik het in Kleuters & Ik over ‘Zo begrijp ik het beter! Muzisch werken als bedding en motor voor competentiegericht leren.’ Ondertussen is mijn enthousiasme alleen maar gegroeid om via het muzische de ontwikkeling van kinderen een unieke impuls te geven. Ik zet eerst enkele ervaringen van leerkrachten op een rij. Daarna geef ik aan hoe competenties door muzisch werken gevoed worden en onder welke omstandigheden dat het sterkst het geval is.

14 Kijk eens wat ik kan
THEATER
Willem Verheyden
Figurentheater De Maan heeft een vaste stek in Mechelen, maar trekt ook rond en komt zo in heel veel cultuurcentra en receptieve theaters van Vlaanderen. Momenteel zijn ze op tournee met de woordarme maar zeer visuele productie “Kijk eens wat ik kan”. Die wordt verteld door poppen, figuren, objecten, attributen, een acteur en een danseres.

15 Een bezoek aan het paleis van bosfee Alexia
DOEKATERN
Jeannine Schreurs
Kleuters binnenleiden in het sprookjesbos om met hart en handen te genieten. We nemen je mee op weg om samen deze prachtige manier van beleven uit te proberen met je kleuters. De verbondenheid met de natuur is intens. Doordat de kinderen in contact komen met de levensstromen in de natuur, groeit hun ‘buikgevoel’.

19 Aardewandelingen
NATUUR
Jeannine Schreurs
Onze aarde is bedreigd. Dat komt niet doordat wij de problemen niet zien of niet kunnen begrijpen, maar wel doordat we onze natuurlijke band met de aarde aan het verliezen zijn. We zijn de emotionele gehechtheid aan onze aarde kwijt en daardoor ook de manier om er een stabiele, gezonde relatie mee te hebben.

22 Kindercentrum de Buitenkans: meer dan opvang alleen!
OPVANG
Natasja de Kroon
Kindercentrum de Buitenkans, dat in de zomer van 2005 zijn deuren opende, laat zich inspireren door het gedachtegoed van Reggio Emilia en het Ervaringsgericht Onderwijs. De Buitenkans wil meer bieden dan opvang alleen, en staat garant voor een rijke omgeving., deskundig personeel en mogelijkheden om met en van andere kinderen te leren. In de Buitenlans trachten de medewerkers echt naar jonge kinderen te kijken en luisteren. Zij nemen kinderen serieus.

27 Peuterprikkels: activiteiten om taal te stimuleren
TAAL
Machteld Verhelst
Kinderverzorgster Lea spuit een snor van scheerschuim op haar gezicht. De peuters staren haar met open mond aan. “Vinden jullie me gek zo?” Ze beginnen te lachen. “Wie wil er ook eens proberen te spuiten?” Kobe wil wel. “Wie wil er ook een snor? Ha. Abdul.” “Hard duwen, Kobe, hier,” wijst Lea. “Prachtig, die snor van Abdul.” Abdul kijkt in de spiegel. “Lea, kijk!”

30 K3 in de kleuterklas
MUZIEK
Heidi De Clercq
Het is schoolfeest. Mega Mindy galmt (te luid) uit de boxen en je ziet een kleurrijk aangeklede groep kleuters onder leiding van de juf dansen op de muziek. Als lector muzikale opvoeding gaan je tenen dan krullen, niet zozeer omwille van de muziekkeuze, dan wel om het hoge imitatiegehalte dat zo indruist tegen een ervaringsgerichte, creatieve visie.