Kleuters en ik — Jrg. 22 (febr. / maart / april 2006) Nr. 3

1 “Velen hebben zich ingeschreven voor het E.G.O.-congres….”
REDACTIONEEL
Julia Moons

2 Juf, hoe laat is het?
klokkenproject
Astrid Neuckermans
“Ik heb een horloge meegebracht,” zei Faber op maandag tijdens de praatronde, “met Romeinse cijfers erop. Die zijn anders dan onze cijfers, hoor. Da’s van de Romeinen.” “Wauw, een echt uurwerk! Mijn broer heeft er ook ŽŽn, maar dat is wel kapot,” reageerde Pieter.

5 Het vertrouwen
verlies
Manu Kerise
De meeste mensen vinden het moeilijk om met verdriet van jonge kinderen om te gaan. Ze weten niet hoe het gesprek te beginnen, wat te zeggen, zijn bang om de verkeerde dingen te zeggen. Velen vinden dat je zulke onderwerpen beter niet aanraakt. Bij nogal wat mensen leeft de overtuiging dat als je er niet over spreekt, de kinderen er zelf niet meer aan zullen denken.

12 “Een wereld vol troost…”
verlies
Els Herbots
Maandagochtend… Eline komt wenend de klas binnen: mama is opgenomen in het ziekenhuis. “Juf, gaat mama nu dood?”… Ze heeft het woordje ‘kanker’ horen vallen, weet niet wat het is, maar voelt wel aan dat het ernstig is. Angst, verdriet, pijn, onmacht, kwaadheid,…

14 ‘In de ban van het boek’
doekatern

19 Dichter bij gedichten…
Els Celis
Een kleuterleidster gaat tijdens een project wel op zoek naar een gedicht dat past binnen het ’thema’. Vaak gaat dat niet verder dan het gedicht aanbieden met prenten, het ‘oefenen’ aan de hand van zegbeurten…maar we kunnen zoveel meer doen met een gedicht!

24 Integratieproject
Sabine Lemaitre en Maarten Vranckx
De overgang tussen de 3de kleuterklas en de lagere school kleiner maken.

27 Stage in een graadklas
heterogene groepen
Veerle Euben
Mijn stageklas is dit schooljaar een graadklas. Dat is voor mij een nieuwe ervaring, net als voor de leidsters van deze school, waar voor het eerst met graadklassen gewerkt wordt. Zij moeten dus zelf nog heel wat uitzoeken. Hoe ik een graadklas het best kan begeleiden en aanpakken, is voor mij dus nog even in het duister tasten.

30 Ik ben Ik
communicatie
Ann Knapen
Een communicatiespel.

32 Draagkracht geven
congres