Kinderwijz — winter 2017

02 Het Krachtdierenspel
Linda Zwemer

05 Column
Charlotte Visch

06 Werken met poppetjestaal bij (traumatische) rouw : Verlies in beeld
Riet Riddelaers-Jaspers en Petra de Vreede
Voor bijna elk kind is het moeilijk om te vertellen wat er in hem omgaat. En bij traumatische verlieservaringen wordt het vrijwel onmogelijk om precies aan te geven wat er vanbinnen gebeurt. Voor kinderen is het erg ondersteunend om de gebeurtenissen visueel te maken, bijvoorbeeld met de methode Verlies in Beeld. Hierbij worden duplo-poppetjes, playmobilpoppetjes en symbolische voorwerpen gebruikt om de verliesgebeurtenis inzichtelijk te maken.

11 Boekrecensies

12 Kinderyoga voor een beter contact met je Eigen Wijze Zelf
Marjolein Smit
In de afgelopen tien jaar heeft Marjolein Smit als moeder en docent gezien en ervaren welke positieve bijdrage yoga aan een kinderleven kan bieden. Kinderen die aan yoga doen, kunnen gemakkelijker prikkels verwerken, zijn zich bewuster van zichzelf, zitten beter in hun vel, vinden sneller hun balans en leven meer in harmonie met hun omgeving.

18 Zorgvuldig kijken en afwegen en afwegen in het belang van het kind
Margriet Schouten

24 Kinderen verschillen in gevoeligheid voor opvoeding : interview met Meike Slagt

26 Nieuw spel: Samen met de hond de cirkel rond
Klasina van der Werf

29 Rubriek hoogbegaafd
Het kwetsbare moment binnen een leerproces
Marianne Rietveld

33 Rubriek beelddenken
Beelddenken: een cadeautje van de natuur
Sandra Kleipas

39 Rubriek buitenland
Op de fiets naar Lissabon voor de rechten van het kind
Sil en Nina van Oort
Hoe maak je van moeilijkheden mogelijkheden? Met deze vraag fietsen documentairemaakster Nina Karim van Oort en haar moeder Sil van Oort, medeoprichtster van Stichting Roses for Children, in twee maanden van Nederland naar Lissabon. Daar gaan ze de Portugese regering vragen hoe het komt dat Portugal op de eerste plek staat in de Kids Rights Index, de lijst die landen rangschikt op basis van binnenlandse inspanningen voor de kinderrechten. Wat doet een land met relatief weinig middelen om zijn kinderen een toekomst te geven? En vooral: wat kunnen wij daarvan leren?

43 Rubriek onderwijs
De Gelukkige klas