Kinderopvang — Jrg. 21 (maart 2011) Nr. 3

3 Kaders
Marike Vroom (hoofdredacteur)
“Hoera, het pedagogisch kader voor de bso is er. Jullie hebben zelf kunnen meepraten…”

4 ‘Samen verschillend’ – Achtste Jaarcongres van het vakblad Kinderopvang
Informatie over het jaarcongres van vrijdag 29 april 2011 in De Reehorst in Ede. Het pedagogisch kader: ‘Samen verschillend’.

6 Ouders doen mee / Andere vormen van ouderparticipatie
Astrid van de Weijenberg
Ouderavonden: vaak saaie avonden onder de tl-buizen, op ongemakkelijke peuterstoeltjes. Dat kan anders! ZieZoo maakt een culturele winterwandeling met erwtensoep toe, of gaat strandjutten met een echte strandjutter.

8 Dromen en durven / Starters in de kinderopvang
Marianne Velsink
Je eigen kinderdagverblijf, kleinschalige opvang of bso helemaal volgens jouw idee? Voor jezelf beginnen in de kinderopvang is een uitdaging, maar niet een onmogelijke missie.

11
KINDEROPVANGJOURNAAL
– Peuters met achterstand naar school
– Eerste kindercentrum met label Verkeersveiligheid
– Minister Kamp vindt ‘alleen op de groep’ verontrustend
– Meer BKK-opleidingsbudget beschikbaar (Bureau Kwaliteit Kinderopvang)
– Jaarlijks ruim 800 meldingen kindermishandeling
– Agenda
– Kleuters zijn pestkoppen
– BOinK: ‘Er is sprake van verkeerde collegialiteit’ (Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang)

16 Buitenschoolse opvang van A tot Z
BUITENSCHOOLSE OPVANG
Heleen van der Veld
Binnenkort verschijnt het ‘Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar’. Dat is goed nieuws voor iedere pedagogisch medewerker in de buitenschoolse opvang die zijn vak serieus neemt. Of je nu net komt kijken, nog wordt opgeleid of een oude rot in het vak bent, in het Pedagogisch kader voor de bso komt iedereen aan zijn trekken.

18 Kinderen als klimaatdetective!
BUITENSCHOOLSE OPVANG 7 TOT12 JAAR
Carla Overduin
‘Cool Climate after School’ maakt kinderen bewust van energiegebruik

20 KINDERBOEKEN
Lieke van Duin
Koninklijke wilde spelletjes!: ‘Prinses Arabella en prins Mimoen’ (vanaf 3 jaar)
– Alle beestjes weg!: ‘Kom bij mij’ (vanaf 1 jaar)
– Getipt: ‘Hip en Pip, ‘Het grote overblijfboek’ en ‘Inkt – Word een tekentalent!’ (vanaf 4 jaar)
– Knuffelen: ‘Ik wil een knuffel’ (vanaf 2 jaar)

24 Taalontwikkeling
PONT’S PSYCHOLOGIE PAGINA’S
Steven Pont
Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont neemt je op zijn pagina’s steeds mee op avontuur binnen een bepaald ontwikkelingsgebied van kinderen. Deze keer: Taalontwikkeling.

27 Materialen uit de natuur: buiten Žn binnen!
LEVEN EN LEREN MET KINDEREN
Annet Weterings
Dit is de zevende aflevering uit een serie artikelen over ‘Leven en leren met kinderen’. Hierin laten we zien hoe je je door foto’s kunt laten inspireren bij het inrichten van de omgeving voor kinderen. In de laatste twee afleveringen keken we naar de toepassingen van het gebruik van open-eind-materialen (materiaal dat je voor verschillende doeleinden kunt gebruiken), de eerste keer naar grote, de tweede keer naar kleine materialen. Deze keer de focus op natuurlijke materialen.

31 Vakinformatie
Marianne Velsink
NIEUW OP DE MARKT
– Welterusten baby’s
– Twinkel Tegels
– Spelen op robiniahout
RECENSIE
– Van dag tot dag: ‘Fijn je weer tezien / Stabiele groepen in de kinderdagverblijven’.

33 Vakinformatie
Marianne Velsink
GESIGNALEERD
– Filmen maar!
– Meer en beter bewegen
– VIB-verdieping (Video Interactie Begeleiding)
RECENSIE
– Beleef de natuur: ‘Horen en zien, ruiken, voelen, proeven: natuurbeleving in de opvang bij kinderen van 0
12 jaar’.

34 ‘Ik ben mezelf’
DE ONTWIKKELBAK
Elsa Schagen
In de eerste vier jaar van hun leven ontstaat bij kinderen een ontluikend besef van wie zij zijn ten opzichte van de rest van de wereld. Met welke activiteiten stimuleer je die ontwikkeling?

36 KIDS ACTIEF
Carla Overduin
– Thema: Boekenwurmweek
– Wwweetjes
– Zing een canon met letters (4 tot 6 jaar)
– Reuzenscrabble (6 tot 8 jaar)
– Boekenwurmen maken
> Flexibele boekenwurm (2 tot 4 jaar)
> Papieren boekenwurm (4 tot 6 jaar)
> Rollende boekenwurm (4 tot 6 jaar)
– Boekenlegger (alle leeftijden)
– Activiteit van de maand: Boekenjacht (alle leeftijden)

38 Nieuw inzicht door de camera / Training in objectief observeren met video

Carla Overduin
Door goed naar kinderen te kijken, kun je gedrag analyseren, ontwikkelingen of achterstanden signaleren en inspelen op de behoeften van een kind. Maar hoe observeer je zo objectief mogelijk? Trainer Anita van Overmeeren gebruikt daarvoor een paar extra ogen: de videocamera.

41 GASTOUDERSERVICE
Wat speelt er in de gastouderopvang. Wat houdt gastouders bezig. Je leest het maandelijks in deze rubriek met onder andere: ‘Vraag het Josien’ van Josien Frinking.

42 KORT & KRACHTIG
Marianne Velsink
Stage in Zuid Afrika
– Nog steeds alleen?
– Beweegspellen. Bewegen met handdoeken (1,5 tot 4 jaar)
– Surfen met kinderen
– Discussie: Zijn mannen onmisbaar in de opvoeding?
SPEELPLEZIER met handpantomime (2)

46 ‘Het voelt als een gezin’
DIT BEN IK!
Carla Overduin
Medewerkers in de kinderopvang. Waar zijn ze mee bezig, wat is hun motivatie in het werk, waar zijn ze trots op? In deze rubriek elke maand een portret. Deze maand: Manon Beens (24) is SPW-afgestudeerde gastouder in het Overijsselse Genemuiden.