Kiddo — Jrg. 20 (januari 2019) nr. 1

06 Uit het werkveld

09 Op de koffie bij: kinderpsycholoog Mehrnaz Tajik

10 Spelen in weer en wind
Een groene buitenruimte in de opvang biedt allerlei pedagogische voordelen. Kinderen kunnen er kruipen, rennen en verschillende texturen voelen. Ze ademen er vrij. Maar in een stedelijke omgeving is het vaak moeilijk om baby’s en peuters met de natuur in contact te brengen. Het project ‘Groene Voetjes’ wil daar iets aan doen, om juist ook in herfst en winter het buiten spelen te bevorderen.

16 Liefdevol communiceren met kinderen
Hoe zou het zijn als je ouder of opvoeder nóg beter met je kind leert omgaan dan je al doet? Volgens orthopedagoog en Gordon-trainer Jantine Peters geeft de Gordon-opvoedmethode alle nodige handvaten om liefdevol en effectief met kinderen te communiceren. Ze schreef er een boek over.

18 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: theedrinken met peuters

20 Evalueer jezelf en bevorder de pedagogische kwaliteit (BE)

20 Leidinggeven vanuit interactievaardigheden (NL)

23 De binnenspeelruimte onder de loep

26 Kinderboeken

28 Vraag en antwoord: hoe werkt duaal leren? 

30 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: mmm, wat proef ik? 

32 Risicovol spel? Jawel! Maar hoe? 
Je verzorgt een kind met een schaafwond. In je ooghoek zie je twee kinderen klimmen op een speeltafel. Eentje staat er al trots bovenop. Het andere wankelt even wanneer het zijn hand lost. Je hoort tussen uitbundig gejoel in het ballenbad steeds meer gejammer… In het vorige artikel over risicovol spel (KIDDO 6) las je waarom je kinderen  het best ondersteunt in hun risicocompetentie. Allemaal mooi, maar onhaalbaar, denk je? Ontdek wat wél kan!

35 Ga het gesprek aan over emoties: in vier stappen écht contact met een kind
Het leven bestaat uit een willekeur aan voorspelbaarheden. Maar wat doen we met die levensveranderende momenten waarop we niet voorbereid zijn? Bo Sijpkes, voormalig leerkracht en nu ondernemer, vindt dat volwassenen proactief aandacht moeten besteden aan de emotionele ontwikkeling van kinderen. Zodat zij aankunnen wat er op hun pad komt. Haar missie: een maatschappij waarin kinderen niet alleen leren rekenen en schrijven, maar al van jongs af aan ook leren omgaan met hun gevoelens. Hiervoor heeft Bo een doelgerichte vier-stappenmethode ontwikkeld.