Kiddo — Jrg. 18 (mei 2017) nr. 3

06 Uit het werkveld

09 Op de koffie bij pedagogisch medewerker Stacey van de Ven…

10 Haal meer plezier uit spel (En werk tegelijk aan een goede hechting!)
Samen spelen met kinderen is heerlijk. Het kan zelfs, als je het goed inzet, de hechting versterken. Onderling contact groeit, net als het vertrouwen in elkaar en in jou als begeleider of opvoeder. Zou je graag het spelplezier met de kinderen willen vergroten? Vraag je je af hoe je meer uit spel kunt halen? Kleine suggesties hebben vaak al een grote impact. Micheline Mets, speltherapeute en auteur van Spelenderwijs Verbinden en Hechten helpt je op weg.

15 MINIMUZE: Troosten

17 EXTRA LANG Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Rode soep smaakt naar aardbei

20 De gastouder als ondernemer (NL)

20 Achter de schermen van KIDDO’s Okiddo (BE)

23 Moeder- en Vaderdag in een fris jasje!
Moeder- en Vaderdag zijn in het Westen belangrijke feestdagen. Ook in de opvang hoort er doorgaans een cadeautje of attentie bij. Maar misschien zijn er nog manieren om ouders en andere opvoeders in bloemetjes te zetten? KIDDO gaat op zoek naar vormen die beter aansluiten bij de verschillende gezinsvormen en culturele diversiteit van vandaag.

26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluimwinnaars

28 Vraag & Antwoord over Wennen

30 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Flexibele speelhoeken

32 Kinderyoga: leuk en ontspannend!
Ook voor kinderen is yoga een geweldige manier om te ontspannen en in contact met zichzelf en hun lichaam te blijven. Yoga is inmiddels behoorlijk ingebed in onze maatschappij. Veel volwassenen hebben al kennisgemaakt met deze traditie en ook steeds meer kinderen komen ermee in contact; via kinderyogales, kinderyogaboeken, YouTube en steeds vaker via school en de opvang. Naast allerlei lichamelijke voordelen is yoga vooral heel erg leuk om te doen! Een introductie met dierenoefeningen op muziek.

35 Spelend ontwikkelen: samen werken aan een pedagogisch programma
Stel, je werkt in een kinderopvangorganisatie die hard inzet op pedagogische kwaliteit en daarbij veel verwacht van de medewerkers en leidinggevenden. Stel dat je organisatie daarvoor ook nog eens samenwerkt met een universiteit of begeleidingsdienst. Hoe voelt dat voor jou? Medewerkers uit de Nederlandse opvang vertellen hoe zij de ondersteuning van de Universiteit Utrecht beleven bij het ontwikkelen van het pedagogisch programma ‘Spelend ontwikkelen’.

38 Op de plank: Handleiding video-interactiebegeleiding