Kiddo — Jrg. 16 (mei 2015) nr. 3

06 Uit het werkveld

09 High Five!

10 De derde pedagoog volgens Malaguzzi: ruimte en materialen
Bij De Knuffelboom in Gent staat de pedagogiek volgens Malaguzzi centraal. Begeleiders vertrekken vanuit het krachtige kind en kijken en luisteren om op hun behoeften en interesses te kunnen inspelen. ze hebben ook oog voor ruimte: de derde pedagoog volgens Malaguzzi. Een doordachte inrichting en goed gekozen materialen kunnen kinderen aanzetten tot beweging, interactie of rust.

14 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Ook poppen moeten in bad

16 De pedagogische visie van… Jean Piaget

18 Pikler op de buitenschoolse opvang
Vanuit rust, respect en gelijkwaardigheid met kinderen omgaan, dat staat centraal in kinderdagverblijven waar begeleiders de benaderingswijze van kinderarts Emmi Pikler hanteren. Volgens Piklertrainer Helen Janssen kan ook de buitenschoolse opvang deze manier van met kidneren omgaan omarmen. ‘Je behandelt kinderen zoals je zelf behandeld wilt worden.’

20 Sociale functie van de kinderopvang (BE)

20 Interactievaardigheden – Kleine veranderingen, grote gevolgen… (NL)

23 Natuurbeleving 2.0 Speel- en ontdektips voor een groene zomer
Met deze leuke, avontuurlijke en uitdagende spelideeën komen jij en de kinderen de zomermaanden wel door. Geschikt voor goed en slecht weer. En plezier gegarandeerd!

26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluim!

28 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Samen op het picknicklaken

32 Prettige kennismaking! Waarom wennen ook in de buitenschoolse opvang zo belangrijk is
Wennen aan de buitenschoolse opvang, vol onbekende gezichten en nieuwe indrukken: het vraagt veel van kinderen, zeker in combinatie met een nieuwe school. Caramea Walraeve, coördinator van de Kereltjes in Ledeberg, onderzocht met haar team hoe kinderen, ouders en begeleiders samen een comfortabele start kunnen maken.

35 Meetinstrument Pedagogische Kwaliteit Gastouderopvang.

38 Column van Stef