Kiddo — Jrg. 11 (maart 2010) Nr. 2

1 Covermodellen Angela en Noah
Angela Schuitemaker (22) werkt drie jaar op de Blauwe Zeerob van SKON. ‘Ik sta op de foto met Noah van bijna drie jaar. Toen hij als baby bij ons in de groep kwam, had hij donker haar en kijk, nu heeft hij blonde haren. Ik vind het elke keer weer mooi om te zien hoe kinderen zich op hun eigen manier en tempo ontwikkelen tot zelfstandige peuters.

2 Verandering
REDACTIONEEL
Jessica Kot

8 Kinderopvang in een gekleurde samenleving
CULTURELE VERSCHILLEN
Mandy Pijl
De samenleving is kleurrijk en de kinderopvang is dat ook. Vooral in de grote steden werken veel leidsters van verschillende culturele achtergronden samen. En in die culturen wordt vaak anders over opvoeden gedacht. Pedagoog Sanne Huijbregts deed er onderzoek naar: ‘Leidsters kunnen veel van elkaar leren.’

16 Sociale vaardigheden… beginnen bij zelfvertrouwen
SOCIALE VAARDIGHEDEN
Nienke Ledegang
Leren tellen, op het potje plassen of je eigen jas aantrekken: van alle dingen die een kind leert, zijn sommige heel zichtbaar. Maar hoe zit dat met leren luisteren, samen spelen of ruzies bijleggen? De sociale vaardigheden van een kind zijn minstens even belangrijk. Hoe kun je een kind helpen die te ontwikkelen. Over de belangrijke taak voor elke leidster.

26 Zo maak je de beste kinderfoto’s
Johan Depaepe, Benedikte van Eeghem
Kinderen zijn dan wel onvoorspelbaar, ze bieden volop mogelijkheden voor leuke, ongedwongen foto’s, zowel in de thuisomgeving als in de kinderopvang. Om aantrekkelijke kinderportretten te maken, hoef je niet enorm veel materiaal mee te zeulen. Met deze tips van KIDDO fotograaf Johan kom je al een heel eind. ‘Allemaal samen: spaghetti!’

34 Er was eens…een ander sprookje
Isabelle Desegher
Sprookjes zijn van alle tijden. Ze worden van generatie op generatie overgeleverd. Wie kent ze niet: die heerlijke avonden waarop iemand uit het grote sprookjesboek vertelt? Je oren worden roodglooiend van al die verhalen uit een wereld-hier-ver-vandaan, waarin alles kan en alles mag. Toch kun je sprookjes ook een heel andere wending geven…

EN VERDER

4 Kind in de maatschappij
UIT HET WERKVELD
– Gelijke voorwaarden, gelijke opvang
– Vorming: Behoeften van jonge kinderen
– De pedagogische tik ter discussie
– Maak kennis met kinderklanken
Opvoedingscanon
– 11e Nationale Conferentie Tussenschoolse Opvang
– Beroepskracht weet wat goed is voor opgroeiend kind
– Nieuwe tijdschriften voor gebruik in de kinderopvang!
18e KinderopvangCongres: Van gisteren naar overmorgen

7 Kinderopvang spreekt!
Sofie van Rossom
Mario Verbruggen in gemeenschapscentrum De Vaartkapoen en buitenschoolse opvang De Verliefde Wolk in het Brusselse Sint-Jans-Molenbeek

12 Wat heb jij met natuur
KIND & NATUUR
Annet Weterings
In de vorige ‘Kind en Natuur’ benadrukten we het belang van de natuur voor de ontwikkeling van kinderen. Maar hoe zit het eigenlijk met de natuurbeleving van jou als pedagogisch medewerker? Want als jij ‘niks hebt’ met de natuur, zul je er ook niet veel voor voelen om natuur over te brengen op kinderen. Of valt natuurbeleving aan te leren?

14 Ik voel, ik voel, wat jij niet voelt…
OKIDDO 2-4
Caroline Boudry
Vanaf erg jonge leeftijd zijn kinderen geboeid door dingen aanraken en betasten. Ze doen het aanvankelijk met hun handen en stoppen geregeld voorwerpen in hun mond: zo ervaren ze smaak, textuur, kou of juist warmte. Ze doen het allemaal, op hun buik of op hun rug, vanaf de grond…de speelruimte bij uitstek voor wie nog niet of net stappen kan!

20
Voorlezen aan baby’s en peuters (NL)
VOORLEZEN
Benedikte van Eeghem, Jessica Kot
Voorlezen aan de allerkleinsten: hoe belangrijk is dat? Begrijpen baby’s en jonge peuters al iets van wat je zegt? En hoe kun je met boekjes en tijdschriften bijdragen aan hun ontwikkeling? Hierbij een kleine handleiding met alle vaardigheden van baby’s en peuters, per leeftijd opgesomd. Vergeet niet: haast en spoed zijn zelden goed. Aan voorlezen moet je vooral plezier beleven.

22 Interview met Jo Vandeurzen (BE)
INTERVIEW

25 Liefdadige kinderen
COLUMN
Lucia van der Zee

28 Kinderboeken
KINDERBOEKEN EN ZO
Taiga Fleischeuer, Benedikte van Eeghem

30 Met muziek roert maart zijn staart…
MUZIEK
Hermien Wiechers
Zon, wind, regen, hagel, sneeuw: het weer is voor kinderen een inspiratiebron. En daarmee zit je in maart wel goed. Niets is zo leuk om met al deze wisselende weersomstandigheden naar buiten te gaan en de zon, wind en regen te ervaren. Om daarna snel binnen je eigen lentefeestje te vieren. Maart is immers een maand waarbij het verlangen naar de lente, bij jong ¬Źn oud, met de dag groter wordt.

32 Waarom kinderen niet altijd (even) graag eten

KIND IN DE KIJKER
Liesbet Meyns
Yes! Etenstijd… Of toch niet? Eten is een dagelijks ritueel dat meerdere keren terugkeert. Een ontbijt, een middagmaal, een avondmaal: volwassenen vinden het de normaalste zaak van de wereld. Als zoon of dochterlief plots resoluut een maaltijd weigert of van het eetmoment een zooitje maakt, kan de spanning hoog oplopen.

37 Wat betekent tijd voor jou?

SPRAAKMAKERS
Isabelle Desegher
Met dank aan de kinderen van de Speelboom en de Speeltuin, Lovendegem.

38 Van knuffel tot dolfijn

BLOG
Tim Maenhout
De blog van KDV Sint-Jozef in Wetteren (B)