Kiddo — Jrg. 10 (september 2009) Nr. 6

1 Covermodel Julia en Megan
Julia Jaspers (22) werkt 4 jaar in de nso en de tso. ‘Megan (10) zit in mijn tso-groep en is echt een schat. Maar wel eentje met stoere eigenschappen: ze houdt van voetbal. Ik heb het erg getroffen met mijn baan en collega’s en, het belangrijkste, de kinderen! Toch denk ik na over een carrireswitch: Ik zou graag leren tatoe‘ren, ik ben nu druk bezig met mijn portfolio. Mijn cošrdinator heeft zelfs aangegeven dat ik deze passie kan verwerken in de opvang met bijvoorbeeld tekenactiviteiten.

8 Hollandse nuchterheid op IJslands kinderdagverblijf
BEZOEK AAN IJSLAND
Harmke Schippers
Zwart zand in de zandbak, lekker spelen in de regen, tussen de middag een warme maaltijd en tot je zesde jaar naar het kinderdagverblijf. IJslandse kinderen zijn het gewend, maar voor de Nederlandse Anita Rienstra was het even omschakelen. Ze werkt als kinderleidster op een IJslands kinderdagverblijf. Harmke Schippers brengt haar een bezoek!

18 Ruimte voor ’typisch’ jongensgedrag
TYPISCH JONGENSGEDRAG
Marijke van Eijkeren
Kinderen zijn actief en in beweging. Bij jongens valt dat extra op. Stilzitten is er bij de meeste jongens niet bij. Dat is typisch jongensgedrag. Ze zijn niet druk of lastig, maar ondernemend. Het is belangrijk dat ze hiervoor de ruimte krijgen, vindt hoogleraar Louis Tavecchio.

26 Zijn ouders tegenwoordig overbezorgd?
OVERBEZORGDE OUDERS
Mandy Pijl
Ouders willen hun kinderen beschermen, en dat is natuurlijk maar goed ook. Maar soms lijken ze een tikje te bezorgd. Hoe ga je daar als leidster meer om? En zijn ouders van nu bezorgder dan vroeger.

34 Er was eens…een verhaal
VERTELLEN MET & VOOR KINDEREN
Benedikte van Eeghem

Om een verhaal te vertellen heb je eigenlijk maar ŽŽn ding nodig: fantasie. Dat zegt Veerle Derave, medewerker van het Vormingscentrum voor Opvoeding en Kinderopvang (VCOK) in Gent. ‘Een verhaal groeit in je hoofd als je ‘ja’ durft te zeggen op alles wat je bedenkt. Alles kan’, aldus Veerle. ‘Zo betrek je jonge kinderen in een oogwenk bij elke vertelling. Hoe gekker de verwikkeling, hoe leuker ze dat vinden.’

EN VERDER

4 Kind in de maatschappij

7 Kinderopvang spreekt!
Marianne Witte

12 Democratie in de kinderopvang
KINDERPARLEMENT IN DE BUITELING
Johan Depaepe
Kinderen laten meepraten over het beleid in hun buitenschoolse opvang. Het klinkt mooi, maar hoe organiseer je dat? De Buiteling in hartje Brussel pakt het zo democratisch mogelijk aan, met een kinderparlement. Met zijn tienen zijn ze, de kinderen die elke maand hun zegje kunnen doen over onder meer de inrichting van de lokalen, het speelterrein en het algemene beleid. En ze nemen hun taak serieus…

14 Zelf doen of helpen?
BABYPRIKKELS
Kjille Soeting
Wanneer help je een baby met het aanleren van nieuwe houdingen en wanneer moet je wachten tot het kind er uit zichzelf mee komt? Moet je het hoofd van de baby tijdens het dragen ondersteunen of niet? Vanaf wanneer mag een kind in een kinderstoel aan tafel zitten? Hoe lang mag een kind in een wipstoel liggen? een aantal tips op een rij!

16 Wassen, spoelen, spatten, voelen
OKIDDO 2-4
Caroline Boudry
Tijdens een zonnige nazomerdag kun je nog eens even lekker met water stoeien. Een volledig zwembadje vullen, daar is het misschien net iets te fris voor. Maar water heeft zoveel meer te bieden, ook als het weer het even laat afweten. Duik onder in een heerlijk frisse (w)onderwaterwereld.

21 Een brommer in de groep
COLUMN
Lucia van der Zee

22 Een eigen plek voor middelbare scholieren (NL)
SCHOOL’S OUT
Mandy Pijl
Middelbare scholieren gaan niet meer naar de naschoolse opvang, maar hebben wel behoefte aan een vertrouwde, eigen plek na schooltijd. Skon kinderopvang is daarom School’s out gestart, een project dat tieners na schooltijd een plek biedt waar ze kunnen ontspannen, huiswerk maken en sporten.

22 Op bezoek bij Baboes (BE)

25 Wat is werk?
COLUMN
Lucia van der Zee

28 Kinderboeken
KINDERBOEKEN EN ZO
Taiga Fleischeuer, Benedikte van Eeghem

30 Over een kleine mol…

OKIDDO 5-12
Hermien Wiechers
Prentenboeken zijn ‘hot’, maar ook in de kinderopvang. Ze zijn een krachtig middel om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren en bovendien beleven kinderen er veel plezier aan. Ze komen dankzij een prentenboek even in een andere wereld. En in die andere wereld klinkt ook muziek. Door plaatjes te kijken, liedjes te zingen en beelden te verklanken, vinden kinderen een bevestiging van wat vertrouwd is, en wordt hun wereld verruimd met nieuwe spannende muzikale ontdekkingen.

32 ‘Ik kan het zellluf!’
KIND IN DE KIJKER
Sandra Cooreman
Wie peuters om zich heen heeft, hoort het tientallen keren per dag: ‘Ikke doen!’Een dwingende eis die ofwel gevolgd wordt door triomfantelijk handgeklap en een troste snoet of door een machteloos ‘Kan niet!’. Alle peuters, waar en hoe ze ook opgroeien, lijken deze drang naar zelfstandigheid gemeen te hebben. Hoe komt dat en hoe kun je daar mee omgaan op de werkvloer?

3
7 Wat is kunst?
SPRAAKMAKERS
Charlotte Schelfthout

38 Vingerverven voor gevorderden

COLUMN
Heleen Kruimel