Deze editie is als PDF beschikbaar
Thema: Onderwijspersoneel gezocht
08 Op zoek naar structurele oplossingen
Scholen zetten bij gebrek aan leraren soms uitzendkrachten en pensionado’s voor de klas. Een structurele oplossing is dat niet. “We moeten fundamenteler nadenken over de toekomst. Twintig tot 25 procent van de onderwijshandelingen kun je ondervangen met techniek.”
12 Leraren vasthouden in de grote stad: hoe doe je dat?
‘Goed schoolleiderschap en goed bestuur zijn essentieel’
16 ‘Bazen van buiten’ omscholen
Ook aan schoolleiders lijkt een steeds groter tekort te ontstaan. Managers uit andere sectoren die omgeschoold worden tot schoolleider, zouden soelaas kunnen bieden.
Actueel
02 ‘Veel gaat goed, maar dagelijks lokale vraagstukken
Coronacrisis en onderwijs
04 Extra aandacht voor kinderen in kwetsbare thuissituaties
Afspraken gemaakt
05 Geen eindtoets vanwege coronacrisis
Afstandsonderwijs inrichten heeft prioriteit
Verder in dit nummer
22 Onderwijs in tijden van corona
Hoe schoolleiders de crisis aanpakken. Scholen zijn dicht, maar het onderwijs gaat door. Schoolteams geven massaal les op afstand. Hoe faciliteer je dat? En wat werk en wat niet?
26 Werkverdelingsplan
Als basis voor de formatie voor volgend schooljaargebruiken schooldirecteuren het werkverdelingsplan. Het door AVS ontwikkelde bijbehorende rekenmodel maakt het makkelijker om dit plan op te stellen.
Iedere maand
07 Illustratie Django
21 Zo kan het ook!: Gymnasiasten als leerkrachtassistent
31 Politieke column : Harm Beertema (PVV) over rekenonderwijs
32 Van de AVS
34 AVS academie: leergang Succesvol beïnvloeden van veranderprocessen
38 Voor jou geselecteerd
40 Boekbespreking: ‘Kwaliteit door gespreid leiderschap’