JWS Jeugd in School en Wereld — Jrg. 103 (februari 2019) nr.6

06 Hoe word je een wereldburger?
Miguel Heilbron
Alle basisscholen in Nederland hebben sinds 2006 de wettelijke taak ‘actief burgerschap en sociale integratie “te bevorderen. Wat voor kansen beidt het om aandacht te geven aan de wereldburgerschap, en daarmee ook de wereld en perspectieven van buiten Nederland te betrekken.

12 Metalinguïstiek in de klas
Anouk Middelkoop-Van Erp
Metalinguïstisch inzicht draag bij aan de leerontwikkeling en sociale communicatie van leerlingen. De leerkracht heeft een essentiële rol in het stimuleren van het nadenken over taal en het signaleren van het juiste moment daarvoor.

18 Interview Bea Pompert
Erik Ouwerkerk
Bea Pompert laat zien dat theorie en praktijk nooit ver uit elkaar liggen als het gaat om ontwikkelingsgericht  onderwijs. Het draait om: bewustwording van het persoonlijke verhaal, daar samen betekenis aan geven en het naar een hoger niveau tillen.

32 Feedback in lerende teams
Marjolein Peltenburg, Suzanne Flipse en Femke den Besten
Niet alle vorm van feedback heeft dezelfde impact op het leren van leerlingen. Wat is goede feedback eigenlijk en hoe kun je schoolbreed een innovatieslag slaan als het gaat om het geven van goede feedback aan leerlingen?

40 Cognitieve belasting theorie
Sarah Bergsen en Erik Meester
Bij het leren en lesgeven moet de leerkracht rekening houden met hoe het menselijke brein informatie verwerkt en tot leren komt. Hoe komt het dat je bepaalde informatie beter kunt onthouden dan andere?

Rubrieken
16 Apps enzo
22 Op de agenda
25 Praktijk
31 Stoppen of doorgaan?
36 Laat ze lezen!
39 Vakliteratuur
45 Column
46 Gereedschap
50 Je maakt wat mee!