JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 99 (juni 2015) nr. 10

6 Excellente leerlingen: versnellen loont!
Jo Verlinden, Bert Oostindie, Nienke Bouwman en Marloes Ottink
Binnen het onderwijs zijn we zeer voorzichtig als het om versnellen gaat. Het versnellen van excellente leerlingen is echter vaak aanzienlijk effectiever dan hen alleen verrijkingsstof aan te bieden. Versnelde leerlingen laten een sterkere cognitieve groei zien, hebben meer ambitie om ‘door te leren’ en nemen niet minder deel aan het sociale verkeer. Maar versnellen is niet mogelijk zonder te verrijken. Hoe maak je als leerkracht de juiste afweging? Goede informatie helpt je op weg.

10 Abonnement op JSW
11 Van de stapel

12 Kwaliteit beoordelen van serious games
Esther Steenbeek-Planting en Esther Oprins
Als je naar de Google Play Store of de App Store gaat, is er een scala aan educatieve games verkrijgbaar. Hoe weet je als leerkracht welke games de moeite waard zijn om te spelen? Welke adviseer je je leerlingen – en hun ouders – om te spelen? En is hun meerwaarde ook wetenschappelijk aangetoond?

16 www.jsw

18 Afstemmen van het schoolmeubilair
Annieck Ricken, Marjon ten Velden, Bart Visser en Margo van Haringsveldt
Kinderen op reguliere basisscholen brengen een groot deel van hun schooldag zittend door. Het afstemmen van het schoolmeubilair op de kinderen en daarmee het ergonomisch zitten is van belang voor een gunstige werkhouding. Waar kun je als leerkracht en school aandacht aan besteden om te zorgen dat leerlingen op een goede manier zitten tijdens hun dagelijkse werkzaamheden in de klas?

22 Uitgelicht
25 Praktijk
29 Lezersactie
30 Schoolweek

32 Zo verbeter je de werkhouding van je leerlingen
Eke Blijham-Spijkerboer
Hoe kun je als leerkracht de werkhouding van leerlingen ingrijpend verbeteren? Een mogelijkheid is om filmopnames te maken en deze te analyseren – ook met de leerlingen. Handvatten om deze werkwijze in te zetten.

36 Open boek

38 Onderwijs: begin bij het ‘waarom’
Michiel Santegoeds
Schoenenwinkels houden steeds vaker uitverkoop. Energieleveranciers delen steeds grotere welkomstcadeaus uit. Telecombedrijven bieden hogere kortingen. Waarom? De reden is simpel: de inzet van ‘lokkertjes’ leidt tot snelle resultaten. Dit kortetermijndenken zien we ook in ons onderwijs. Zowel op het gebied van gedrag (‘Stop daarmee, anders krijg je straf’) als op cijfers en scores (‘rendementsdenken’). Een alternatief onder de loep.

42 Gereedschap
46 Verwacht in JSW