JSW Jeugd in school en wereld — Jrg. 105 (januari 2021) nr. 5

Thema: differentiëren

06 Optimaal van start met differentiëren
Trynke Keuning en Marieke van Geel
Als leerkracht wil je zo goed mogelijk omgaan met de verschillen in voorkennis, leerprestaties en interesses tussen de leerlingen in je klas, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Met andere woorden: je moet differentiëren. Maar hoe doe je dat?

12 Differentiatievaardigheden ontwikkelen
Trynke Keuning en Marieke van Geel
Differentiëren wordt gezien als een complexe leerkrachtvaardigheid. Startende leerkrachten geven aan dat ze dit nog lastig vinden, maar ook ervaren leerkrachten worstelen met de verschillen tussen de leerlingen in hun klas.

32 Niveaugroepen in de rekenles
Emilie Prast
Bij differentiatie staan de onderwijsbehoeften van de leerling centraal. Toch wordt bij dit onderwerp vooral over en weinig mét leerlingen gepraat. Onderzoekers vroegen zich af: wat vinden leerlingen zelf van differentiatie met behulp van niveaugroepen in de rekenles?

40 Het meten van differentiatie
Marjoleine Dobbelaer, Trynke Keuning en Marieke van Geel
Je kunt veel leren van je collega’s door bij ze in de les te gaan kijken. Maar als we het hebben over differentiëren, gaat dat niet helemaal op. Het gaat er immers om dat de instructie en verwerking aansluiten bij wat de leerlingen nodig hebben en wat je collega met ze wil bereiken, maar dat kun je niet altijd zien.

25 Praktijk: Differentiëren met teksten
Lotte van der Goot en Yvonne Koene
Leerlingen verschillen van elkaar. Om rekening te houden met die verschillen, is het belangrijk dat je als leerkracht differentieert. Maar hoe differentieer je tijdens het werken met teksten?

18 Interview met Edward van de Vendel: ‘Elke schooldag is spannend voor een kind’
Erik Ouwerkerk
Edward van de Vendel stond jarenlang voor de klas en werkte als (adjunct-)directeur in het primair onderwijs. Halverwege de jaren 90 publiceerde hij zijn eerste kinderboek, een paar jaar later werd hij fulltime schrijver. Het heeft geleid tot een omvangrijk en gevarieerd oeuvre met naast kinder(prenten)boeken onder meer gedichten, jeugdromans en non-fictie. Zijn werk getuigt van een fijngevoeligheid voor de wereld en noden van het kind, en precies dat moet volgens de auteur de kern zijn van het onderwijs

Rubrieken

11 Social
16 Apps enzo
22 Op de agenda
31 Vakliteratuur
36 Laat ze lezen! : Duurzaamheid in boeken
45 Column
46 Gereedschap : Actief leren lezen
50 Je maakt wat mee!