Egoscoop — Jrg. 17 (mei 2013) Nr. 3

Thema: ONDERNEMINGSZIN

2 Colofon

3 Voorwoord

Geert Bors (eindredacteur Egoscoop)

4
Ondernemingszin lokt ondernemingszin uit
APENKOOI / THEMA
Geert Bors en Marieke Jansen-Kellendonk
Zelfs een kind dat niet van gym houdt, wordt blij van apenkooi: alle toestellen uit de kast en spelen maar! In de openingsrubriek Apenkooi doen we dat ook: dit keer beginnen Marieke Jansen-Kellendonk en Geert Bors bij een roltrap, die opeens stilvalt. Wat gaan de mensen op die roltrap ondernemen? O ja, ook een antwoord op de vraag of ondernemerschap de Nederlanders in het bloed zou zitten.

6 De ‘ondernemers’ uit je klas. Wie zijn ze? Wat doen ze?
ANALYSE / THEMA
Ferre Laevers en Els Bertrans
In dit artikel geven professor Ferre Laevers en Els Bertrans een visie op ondernemingszin vanuit ErvaringsGericht perspectief. In die integrale kijk heeft ondernemen rechtstreeks te maken met zelfsturing, creativiteit en, wanneer je anderen weet mee te voeren, zelfs met leiderschap. Kortom: dit is ondernemingszin bezien langs de kernpunten van het E.G.O.-concep. ”Moeten alle kinderen ondernemend zijn?”, vragen Laevers en Bertrans zich af. Om meteen te antwoorden: ”Zelfsturing is voor elk kind belangrijk. Zonder zelfsturing blijf je hulpeloos, overgeleverd aan de kant staan.”

11 Wanneer een kind niet tot ondernemen komt… of lijkt te komen
PRAKTIJK
Anne van Hees
Jip moet een spreekbeurt houden. Zijn moeder dringt aan dat hij eindelijk begint. Jip doet niks. Zijn moeder ordent vast wat materiaal. Jip komt niet in actie. Begeleider Anne van Hees wordt erbij betrokken. Lukt het haar, ervaringskennis en relevante wetenschap bij de hand, om het vuurtje aan te wakkeren? Aan de hand van dit praktijkvoorbeeld, overdenkt Anne het wezen van ondernemen en hoe er in ieder kind ondernemingsgezin schuilt. Dit is Jip, in vier scnes.

12
PRAKTIJK

13 Kermis
COLUMN
Marieke Jansen – Kellendonk


1
4 Excelleren mag! Ruimte voor ondernemingszin in het hbo
SCHOOLVOORBEELD / THEMA
Annemarie van den Broek
Onder het motto ‘Don’t let good be the enemy of great’ is Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven een aantal jaar geleden met het Deltaproject van start gegaan. Studenten met veel potentieel en ondernemingszin krijgen de kans om binnen de opleiding te excelleren, te werken aan interessante projecten met echte opdrachtgevers en meteen hun C.V. en professioneel netwerk op te bouwen. Dit is zo succesvol dat er nu binnen meerdere opleidingen deltateams ontstaan die onderling samenwerken. Mooier onderwijs is er haast niet.


18 Beschikbaar, maar niet ingezet!
COLUMN
Clemens Geenen

23 Als gegoten
COLUMN
Wilma van Esch

24 “Zit ondernemen niet in ieders DNA?”
INTERVIEW / THEMA
Anne van Hees
Welk verband is er tussen ondernemingszin en persoonlijkheid? Voor het antwoord op deze vraag sprak Egoscoop met twee ondernemers in hart en nieren: Job Christians en Erik Boeschoten. Ze zijn jong – (bijna) dertig – en ervaren: al ruim tien jaar brengen zij het onderwijs enthousiasme en inspiratie. Hun onderwijsadviesbureau en uitgeverij Onderwijs Maak Je Samen (OMJS) is een succes. Job verliet – na enkele jaren parttime voor de klas – de school, maar niet het onderwijs. Job: “Hier aan de zijlijn merk ik dat ik een grotere bijdrage kan leveren.” “Job’s voeling met de doelgroep en mijn creatieve achtergrond is een perfecte combinatie,” aldus Erik.

28 Zeg eens ja!
COLUMN
Ellen Emonds

29 “Volwassenen die het beter weten, ik vind het beledigend!”
INTERVIEW
Ellen Emonds

30 INTERVIEW

32 Niet voor de winst
UITGELEZEN
GŽrard Zeegers
Op onze scholen is er in toenemende mate aandacht voor academische vaardigheden als rekenen en taal. Kunst, literatuur, muziek, filosofie, geschiedenis en cultuur lijken te zijn verworven tot marginale luxeverschijnselen. De filosofe Martha Nussbaum roept opvoeders en onderwijzers met haar pamflet ‘Niet voor de winst’ op, om zorg te dragen voor een brede en gevarieerde training in de geesteswetenschappen. De geesteswetenschappen, de kunst en spel zijn belangrijk, omdat zij de capaciteit van mensen om de wereld door de ogen van iemand anders te zien activeert en verfijnt. Het cultiveren van medeleven is een belangrijke vaardigheid voor democratische burgers. Zij steekt daarbij niet onder stoelen of banken dat zij de democratie ziet als de beste staatsvorm om mensen tot bloei te laten komen. Egoscoop wil haar daar graag een podium voor geven.

34 Hoe verdien je nou geld? Ik besloot de klas honderd gulden te geven.
CASESTUDY
Marcel van Herpen i.s.m. Geert Bors
Het ging over geld. Over winst. Over hoe dat nou werkte: ‘geld verdienen’. Het onderwerp hield de gecombineerde groep 6,7 en 8 van Marcel van Herpen bezig. Tot Marcel de groep een briefje van honderd overhandigde en het ze zelf liet proberen. Twee afspraken: iedereen moet het eens zijn met alle beslissingen en aan het eind wilde Marcel zijn geld terug. Het winkeltjesproject dat ontstond en een paar weken zou duren, liep na twee maanden nog steeds op volle kracht.

38 “Het was veel meer dan handel drijven. We kregen er energie van!”
INTERVIEW
Geert Bors
Vraag Marcel van Herpen niet naar jaartallen: “Was het 2005? Nee, eerder 2000.” Is het winkeltjesproject daarmee een verstofte casus? Niet als je er oud-leerling Luuk Donkers naar vraagt. Luuk – nu bijna dertig, destijds groep-8’er en een drijvende kracht achter de schoolbakkerij – bleek het twee dagen eerder met zijn vriendin nog te hebben gehad over de winkeltjes: “Het werd stiekem veel groter dan ieder van ons bedacht had. Oh, het was trouwens 1995.”