Didactief — Jrg. 50 (oktober 2020) nr. 8

08 Omstreden brein
Didactief interviewt de man achter de meervoudige intelligentie: hoe kwam Howard Gardner bij zijn theorie? Kritiek of niet: ‘Mobiliseer de intelligenties van een kind.’ Niet te verwarren, aldus Gardner, met de leerstijlenmythe. 

14 Thuistaal welkom!
Lastig, leerlingen die thuis Pools of Arabisch spreken? Onderzoekers concluderen dat meertaligheid juist positief is: deze leerlingen weten vaak meer over taal en hun Nederlandse taalvaardigheid hoeft er niet onder te lijden. De aanbeveling van experts: laat het ’taalbad’ (voertaal Nederlands) leeglopen en vul de lessen, toetsen én lerarenopleiding met meer talen. Twee scholen (po en vo) vertellen hoe zij dat doen.

20/22 Beleid in de praktijk
Scholen zuchten onder inconsitent beleid, verklaren IPSE-onderzoekers (pagina 22). Piet Hagenaars laat zien hoe beleid er zelf de oorzaak van is dat scholen de doelen voor cultuuronderwijs niet halen (pagina 20). Hoe kan het beter?

28 Lezen in vmbo
Meer leerlingen aan het lezen krijgen, dat is de missie van docent Nederalnds Janneke Visser. Haar vmbo-klas won dit jaar de verhalenwedstrijd Er was eens. Boekverslagen en mondeling gingen in haar sectie op de schop.

32 Storytelling
Vertel een verhaal: dan blijven je leerlingen beter bij de les en onthouden ze de stof beter. (Neuro)psychologisch onderzoek verklaart het succes van storytelling. Met de praktische tips houd je de aandacht ongetwijfeld vast.

En verder deze maand
06 
Opinie: afstandsonderwijs en thuiszitters
07 Onderwijsmuseum: uit de collectie
11 Kamervraag van de maand: lumpsum
12 Op lesezoek met Allard Polak: tips voor een natuurles
13 Drie vragen aan: Sanne Dijkema over acedemisch en hbo-opgeleide leraren, column: Arnold Jonk
21 Column: Jan van de Ven
22 Vernieuwd toezicht inspectie kan nóg beter
26 Schakelmoment: stagiaire
30 Hoe verzilver je de winst van digitaal onderwijs?
34 Q&A: Adriana Bus ontdekte het nut van digitale prentenboeken bij een andere thuistaal
35 Onderzoek kort
39 Column: Kirschner kiest
40 Leraar onderzoekt: Gepco de Jong geeft zijn vwo’ers acedemische vaardigheden mee
42 Klassieker van de maand: verwachtingen zijn van je gezicht af te lezen
44 Education at a Glance (OESO): pleidooi voor beroepsonderwijs
45 Column: Ferry Haan
47 D Online
48 Boeken
50 D to go
51 Colofon en volgende maand