06 Opinie: vierdaagse lesweek
07 Wandelen met Sjoerd Karsten
08 Curriculum.nu
Terwijl de Tweede Kamer zich buigt over de voorstellen voor curriculumherziening, legde Didactief minister Arie Slob alvast kritische geluiden voor. Hij belooft een grotere rol voor wetenschappelijke experts, en benadrukt: ‘Niet alles gaat op de schop’.
11 Kamervraag van de maand: WO in Actie
12 Het dilemma van Sebastiaan Dönszelmann: doeltaal of Nederlands?
13 Drie vragen aan: Maaike Hajer over schooltaal, column: Louise Elffers
14 Vruchtbare mix?
OCW tilt de hybride leraar naar een hoger plan: in de strijd tegen het lerarentekort moet het makkelijker worden om een onderwijsbaan te combineren. Afgelopen maand ging de commissie Onderwijsbevoegdheden aan de slag. Bestuurders, leraren en onderzoekers lijken positief over de plannen. Maar wordt het beroep er aantrekkelijker op? Lees over dat laatste ook de opinierubriek (pagina 6) en de stellingname van hoogleraar Klaas van Veen (24).
19 Column: Jan van de Ven
20 Medezeggenschap in passend onderwijs kan beter
Inspraak over passend onderwijs in samenwerkingsverbanden is zo ingewikkeld dat scholen niet van alle regels op de hoogte zijn. Ook de regeling zelf roept vragen op (pagina 20). En hoe vergaat het leraren die kinderen met een ernstige meervoudige beperking op school krijgen (44)?
22 Tien tips voor lesgeven met multimedia
In de dynamiek van de klas komen je pedagogische bedoelingen niet altijd uit de verf. Onderzoek geeft vier stappen, ook om op te reflecteren met collega’s: het begint bij waarnemen en leidt naar een evenwichtiger relatie met je leerlingen.
24 Een aantrekkelijker beroep? Focus op lesgeven, stelt Klaas van Veen
26 Schakelmoment: open dag
28 In de biotoop van natuurkunde inspiratiebron Laura Lakeman
30 Geef je leerlingen betere teksten
32 Innoveren vergt betere organisatie (in plaats van cultuur)
34 Q&A: etnische grenzen
In vriendschappen zoeken leerlingen de eigen etnische groep op, maar bij pesten steken ze die grens over, concludeert Marianne Hooijsma. Ze promoveerde vorige maand op basis van gegevens van maar liefst duizend leerlingen.
35 Onderzoek kort
39 Column: Kirschner Kiest
40 Professionele autonomie
Zeggenschap krijg je niet, die neem je: deze les leerde Debbie Dussel (obs De Bijlmerhorst, Amsterdam-Zuidoost). Sindsdien is ze om. ‘Ga naar je directie en zeg: onze aanpak is niet op onderzoek gebaseerd, kunnen we daarover nadenken?’
42 Klassieker van de maand: CLT
44 Ernstige meervoudige beperking: maatwerk op reguliere school
45 Column: Ferry Haan
47 D Online
48 Boeken
50 D to go
51 Colofon en volgende maand