Didactief — Jrg. 49 (oktober 2019) nr. 8

06 Opinie: bibliotheek op vmbo

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Evidence-based vve
Wie moet vve betalen? De overheid, stelt Oxford-hoogleraar Iram Siraj. Ze pleit voor extra gratis aanbod voor kinderen uit de minst welgestelde milieus. Want er zijn genoeg aanpakken die blijken te werken.

11 Kamervraag van de maand: wildgroei bij dyslexie

12 Het dilemma van Andrea Visser: beladen onderwerp en jonge kinderen

13 Drie vragen aan: Jeroen Bron (curriculumontwikkeling), column: Sietske Waslander

14 Vernieuwen is groepswerk
Het bestuur in Helmond weet het wel: geef schoolleiders en leraren zoals Daisy Mertens de ruimte, zij kunnen de school naar een hoger niveau tillen. Uit onderzoek blijkt ook dat bestuurders die richting geven en daarover praten, worden gewaardeerd (pagina 43). Meer samen vernieuwen in deze Didactief: Limburgse basisschool zonder diagnoses (pagina 28), teammaster om je eigen school onder handen te nemen (pagina 40) en ICT-vernieuwingstips (pagina 48).

19 Column: Jan van de Ven

20 Toetsing en examens
Het centraal eindexamen moet blijven, bepleiten Jaap Scheerens en collega’s op basis van onderzoek (pagina 20). Hoe maak je een goede tussentijdse toets? Acht tips (pagina 22). En Kirschner kiest voor eerlijker toetsing van begrijpend lezen (pagina 39).

26 Praktijk in beeld: Cultureel Festival

28 In de diagnoseloze biotoop van Imke Houben

30 De kansen van meer talen leren

32 Leraar onderzoekt: de boekenclub van Loesje van der Geer

34 Q&A: Maartje Raijmakers over onderzoekend leren en passend onderwijs

35 Onderzoek kort

39 Column: Kirschner Kiest

40 Innoveren in een teammaster

41 Vmbo’er onderschat?
Hoe betrouwbaar is het vmbo-advies? De leerlingen komen in het vo vaak op een hoger niveau terecht, blijkt uit een analyse van de gegevens van honderdduizenden groep 8’ers uit de afgelopen jaren.

43 Praatgrage bestuurder is populair

44 Hoe kijken leerlingen naar diversiteit?

45 Column: Ferry Haan

46 Beter communiceren
Je denkt er niet zo gauw over na, maar miscommunicatie is nog weleens de oorzaak van storend gedrag. Hoe komen jij en je leerling weer op hetzelfde level? Tips uit onderzoek.

47 D Online

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon en volgende maand