Didactief — Jrg. 49 (juni 2019) nr. 6

06 Opinie: meebeslissende leerlingen

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Het woord aan de leerling
Hoe zien leerlingen hun schoolomgeving? Hoe belangrijk vinden ze een mix van verschillende achtergronden in de klas? Zes leerlingen beantwoorden vragen van onze gasthoofdredacteur. ‘Mijn klasgenoot maakt me bewust van wat niet vanzelfsprekend is.’

11 Rondom het Binnenhof: artikel 23 (onderwijsvrijheid)

12 Onderzoekende student: zomaar een profiel kiezen?

13 Drie vragen aan: Herman Tjeenk Willink, column: Sietske Waslander

14 Enquête: ouder-power!
Hoeveel invloed hebben ouders? Met die vraag meldde gasthoofdredacteur Edith Hooge zich. Samen met DUO Onderwijsonderzoek bevroeg Didactief vijfhonderd leraren op dit thema (zie alle resultaten op didactiefonline.nl). Een school met mondige oprichters laat zien dat ouders wel een lange adem nodig hebben. De doorzetters buigen zich over de begroting, leraren richten zich op de lessen. Maar wat als ouders zich steeds meer als consument gedragen?

20 Nederlands en grammatica: hoe het doel in twee eeuwen is veranderd
Marco Snoek en collega’s (HvA) spitten de (inter)nationale literatuur door. Hun conclusie: leiderschap van leraren werkt het best als het hele team zich informeel aangesproken voelt om initiatief te nemen.

22 Het beste schooladvies
Elk jaar borrelt de vraag weer op – moeten we varen op de leerkracht of op een eindtoets? Groningse onderzoekers hebben het opvallende antwoord als het gaat om de Centrale Eindtoets (CvTE/Cito): het beste advies komt van… de leerkracht.

26 Praktijk in beeld: fotowedstrijd Onderwijsraad

28 Nader tot elkaar
In de biotoop van obs Corantijn in Amsterdam-West. Het project Wie ben jij? – bedacht door een documentairemaakster en moeder – brengt leerlingen, ouders en buurt samen. Wie de filmtrailer ziet, wil meer, constateert onze interviewer.

30 Zo help je leerlingen met angst of depressie

32 Leraar onderzoekt: Mirjam Blok verbeterde contact met en tussen ouders

34 Q&A: Frank Cörvers houdt ORD-keynote over onderwijsarbeidsmarkt

35 Onderzoek kort

39 Column: Kirschner kiest

40 Gratis extra: longread
Deze maand een dubbeldikke Onderzoek Kort: Christian Bokhove (Universiteit van Southampton) zet uiteen waarom onderwijsonderzoek zo belangrijk is. En slaat schijnbaar moeiteloos (maar glashelder) een brug tussen ‘harde’ en ‘zachte’ kennis.

44 Reflectie laat mbo-studenten beter samenwerken

46 Les in 21e-eeuwse vaardigheden maakt leerling daarin nog niet beter

47 Column: Ferry Haan

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon, volgende maand & D online