06 Opinie: meebeslissende leerlingen
07 Wandelen met Sjoerd Karsten
08 Het woord aan de leerling
Hoe zien leerlingen hun schoolomgeving? Hoe belangrijk vinden ze een mix van verschillende achtergronden in de klas? Zes leerlingen beantwoorden vragen van onze gasthoofdredacteur. ‘Mijn klasgenoot maakt me bewust van wat niet vanzelfsprekend is.’
11 Rondom het Binnenhof: artikel 23 (onderwijsvrijheid)
12 Onderzoekende student: zomaar een profiel kiezen?
13 Drie vragen aan: Herman Tjeenk Willink, column: Sietske Waslander
14 Enquête: ouder-power!
Hoeveel invloed hebben ouders? Met die vraag meldde gasthoofdredacteur Edith Hooge zich. Samen met DUO Onderwijsonderzoek bevroeg Didactief vijfhonderd leraren op dit thema (zie alle resultaten op didactiefonline.nl). Een school met mondige oprichters laat zien dat ouders wel een lange adem nodig hebben. De doorzetters buigen zich over de begroting, leraren richten zich op de lessen. Maar wat als ouders zich steeds meer als consument gedragen?
20 Nederlands en grammatica: hoe het doel in twee eeuwen is veranderd
Marco Snoek en collega’s (HvA) spitten de (inter)nationale literatuur door. Hun conclusie: leiderschap van leraren werkt het best als het hele team zich informeel aangesproken voelt om initiatief te nemen.
22 Het beste schooladvies
Elk jaar borrelt de vraag weer op – moeten we varen op de leerkracht of op een eindtoets? Groningse onderzoekers hebben het opvallende antwoord als het gaat om de Centrale Eindtoets (CvTE/Cito): het beste advies komt van… de leerkracht.
26 Praktijk in beeld: fotowedstrijd Onderwijsraad
28 Nader tot elkaar
In de biotoop van obs Corantijn in Amsterdam-West. Het project Wie ben jij? – bedacht door een documentairemaakster en moeder – brengt leerlingen, ouders en buurt samen. Wie de filmtrailer ziet, wil meer, constateert onze interviewer.
30 Zo help je leerlingen met angst of depressie
32 Leraar onderzoekt: Mirjam Blok verbeterde contact met en tussen ouders
34 Q&A: Frank Cörvers houdt ORD-keynote over onderwijsarbeidsmarkt
35 Onderzoek kort
39 Column: Kirschner kiest
40 Gratis extra: longread
Deze maand een dubbeldikke Onderzoek Kort: Christian Bokhove (Universiteit van Southampton) zet uiteen waarom onderwijsonderzoek zo belangrijk is. En slaat schijnbaar moeiteloos (maar glashelder) een brug tussen ‘harde’ en ‘zachte’ kennis.
44 Reflectie laat mbo-studenten beter samenwerken
46 Les in 21e-eeuwse vaardigheden maakt leerling daarin nog niet beter
47 Column: Ferry Haan
48 Boeken
50 D to go
51 Colofon, volgende maand & D online