Didactief — Jrg. 47 (maart 2016) nr. 3

06 Opinie: wetenschap en bedrijfsleven

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Mark Priestley
De Schotten hebben een nieuwe curriculum ingevoerd. Wat kunnen we leren van hun ervaringen? Didactief vroeg het aan hoogleraar Mark Priestley. ‘Pas op voor te veel details en irriteer leraren.’

11 Rondom het Binnenhof: maximaal 20 uur lesgeven

12 Praktijdnieuws

13 Drie vragen aan Janneke de Ruiter, column: Sietske Waslander

14 Probeer niet perfect te zijn
Leraren zijn vaak perfectionisten, blijkt uit onderzoek. Hoe zorg je ervoor dat ze hun werk met plezier volhouden? Daarover sprak de Britse oud-leraar en onderwijsjournalist Laura McInerney op ReseaerchED. Deze ‘onderzoeksconferentie voor leraren’ werd in januari voor de tweede keer in Nederland gehouden. Didactief was erbij, en zet prikkelende inzichten op een rij. ‘Wie honderd kinderen per dag onderwijst en daar een goed gevoel aan overhoudt, wil méér.’

20 Onderzoekende student

21 Techniek kiezen op het vmbo?

22 Verbeter je onderwijs door gespreid leiderschap

24 Vve: effectief of niet?
Er zijn de afgelopen decennia miljarden gepompt in beleid om de ontwikkeling van jonge kinderen met een achterstand te stimuleren. Maar werkt het ook? Geert Driessen schetst een ongemakkelijke waarheid op basis van nieuw onderzoek.

26 Beeldspraak: 100 jaar onderwijsvrijheid

28 Alles op een rij… over huiswerk in het vo

30 In de biotoop van Lotte Velthuizen

32 Leerplan: LOB in het vmbo-tl

34 Q&A:Natascha Kienstra

35 Onderzoek kort

39 Column: Biesta kiest

40 100 jaar basisonderwijs: 2012-2017

42 Twee eeuwen inspectie
Wat lezen we terug in tweehonderd jaar onderwijsverslagen? Veel criteria voor het beoordelen van leraren en scholen blijken opvallend hetzelfde gebleven.

44 Weg met het jaargoepensysteem

45 Column: Frank Jongbloed