06 Opinie: wetenschap en bedrijfsleven
07 Wandelen met Sjoerd Karsten
08 Mark Priestley
De Schotten hebben een nieuwe curriculum ingevoerd. Wat kunnen we leren van hun ervaringen? Didactief vroeg het aan hoogleraar Mark Priestley. ‘Pas op voor te veel details en irriteer leraren.’
11 Rondom het Binnenhof: maximaal 20 uur lesgeven
12 Praktijdnieuws
13 Drie vragen aan Janneke de Ruiter, column: Sietske Waslander
14 Probeer niet perfect te zijn
Leraren zijn vaak perfectionisten, blijkt uit onderzoek. Hoe zorg je ervoor dat ze hun werk met plezier volhouden? Daarover sprak de Britse oud-leraar en onderwijsjournalist Laura McInerney op ReseaerchED. Deze ‘onderzoeksconferentie voor leraren’ werd in januari voor de tweede keer in Nederland gehouden. Didactief was erbij, en zet prikkelende inzichten op een rij. ‘Wie honderd kinderen per dag onderwijst en daar een goed gevoel aan overhoudt, wil méér.’
20 Onderzoekende student
21 Techniek kiezen op het vmbo?
22 Verbeter je onderwijs door gespreid leiderschap
24 Vve: effectief of niet?
Er zijn de afgelopen decennia miljarden gepompt in beleid om de ontwikkeling van jonge kinderen met een achterstand te stimuleren. Maar werkt het ook? Geert Driessen schetst een ongemakkelijke waarheid op basis van nieuw onderzoek.
26 Beeldspraak: 100 jaar onderwijsvrijheid
28 Alles op een rij… over huiswerk in het vo
30 In de biotoop van Lotte Velthuizen
32 Leerplan: LOB in het vmbo-tl
34 Q&A:Natascha Kienstra
35 Onderzoek kort
39 Column: Biesta kiest
40 100 jaar basisonderwijs: 2012-2017
42 Twee eeuwen inspectie
Wat lezen we terug in tweehonderd jaar onderwijsverslagen? Veel criteria voor het beoordelen van leraren en scholen blijken opvallend hetzelfde gebleven.
44 Weg met het jaargoepensysteem
45 Column: Frank Jongbloed