Didactief — Jrg. 47 (juni 2017) nr. 6

06 Opinie: lumpsum

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Interview: rector Bert Kozijn

11 Rondom het Binnenhof: meer geld tegen werkdruk?

12 Praktijknieuws: buitenschools aanbod en pws bekroond

13 Drie vragen aan Frank Cörvers, column: Sietske Waslander

14 Papegaaien: geen kunst aan
‘En toch geloof ik het.’ We zijn rotsvast overtuigd van ons gelijk, en daar worden leerlingen niet altijd beter van. Want soms blijkt wat we geloven helemaal niet waar. Didactief bevroeg leraren en lerarenopleiders op hun kennis over leren. De uitkomsten liegen er niet om. Nog altijd met stip op 1: de vermeende leerstijlen. Hoogleraar Jelle Jolles ontmythologiseert onze kennis, en legt nog maar weer eens uit wat er wel niet waar is. Zodat we voortaan alleen de feiten napraten.

19 & 46 Let op je woorden
De prestaties van leerlingen van etnisch gemengde herkomst in het po verschillen onderling nogal. En: welke impliciete boodschap geef je jongeren in het vo? Welke verwachtingen heb je van ze, en wat doet dit met hun zelfbeeld?

20 Onderzoekende student: docent schrijft oorlogsfictie

21 Stereotypen bij kleuters over techniek: geef meisjes rolmodellen

22 Toekomstige vakmensen
De media venten uit dat breed geschoolde mbo’ers een betere positie hebben op de veranderende arbeidsmarkt. Maar niets is minder waar: uit onderzoek blijkt dat de vakspecialist net zo toekomstbestendig is.

26 Beeldspraak: 100 jaar onderwijsvrijheid

28 Alles op een rij over… onderwijs aan kleuters

30 In de biotoop van Ralph Crützen

32 Leerplan: stappenplan voor onderzoek

34 Q&A: Gert Rijlaarsdam

34 ORD 2017
De pagina’s Onderzoek kort zijn deze maand rijk gevuld met onderzoek dat wordt gepresenteerd tijdens de Onderwijs en Research Dagen (ORD), van 28 tot en met 30 juni in Antwerpen. Didactief zet highlights op een rij.

35 Onderzoek kort, inclusief ORD-congres 2017

39 Column: Kirschner kiest

40 100 jaar basisonderwijs: 1980-1986

42 Facebook onder schooltijd
Sociale media kunnen leerlingen actief met de stof bezig laten zijn en samenwerkend leren ondersteunen. Maar verbeteren de prestaties eigenlijk door Instagram in de klas? Een overzicht van 10 jaar onderzoek.

45 Column: Frank Jongbloed

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon & volgende maand