Didactief — Jrg. 45 (mei 2015) nr. 5

 

3 Van de redactie

6 Charley Hebdo en Syrië: wat doe je ermee in de klas? (opinie)
Docenten kunnen een cruciale rol spelen in voorkomen van radicalisering onder jongeren, stelt het Radicalisation Awareness Network. Maar daar kunnen ze wel wat hulp bij gebruiken.

7 Wandelen met Sjoerd Karsten

8 Jelle Kaldewaij: ‘Wij vergelijkt appels en peren: elk onderzoek is uniek’ (interview)
‘Wij gaan niet alles dichttimmeren’.
Veel onderzoek naar onderwijs wordt gefinancierd door het NRO. Maar eerst vindt er een zeer strenge selectie plaats: slechts 13% van de onderzoeksvoorstellen haalt de eindstreep. Directeur Jelle Kaldewaij legt uit hoe de selectie in zijn werk gaat.

11 Rondom het binnenhof: Joël Voordewind

13 De onderzoekende student (onderzoek)

14 Praktijknieuws

15 Jo Kloprogge over onzintoetsen (opinie)
15 Drie vragen aan Wouter Sanderse

16 Global Teachers of the Year 2015 (interview)

16      Wereldonderwijs in Dubai
Didactief was erbij in Dubai, bij de internationale onderwijsconferentie Global Education and Skills Forum. Hoofdredacteur Monique Marreveld sprak aanwezigen, zag hoe OECD-man Andreas Schleicher alias Mister PISA als een goeroe ontvangen werd en vroeg finalisten van de Global Teacher Prize naar hun motivatie. Wat opviel? Accreditatie, het slechte imago van leraren, coaching, ranking en 21st century skills: het zijn wereldwijde issues. (reportage)

24 Beeldspraak

26 Radicalisering voorkomen (onderzoek)

28 Geef mbo’er een zetje (onderzoek)
Welke mbo’ers vinden na hun afstuderen gemakkelijk een baan en wie hebben daar moeite mee? Succes blijkt het resultaat van inzet, sociale omgeving, toeval én een zetje van de school.

30 In de biotoop van Jan Linkerhof (reportage)

32 Leerplan

35 Onderzoek kort: Q & A over contextsommen, zelfcontrole bij leerlingen, werkplekbeoordelingsgesprek, zomerscholen, bèta-rolmodellen en rekenen onder tijdsdruk

Q&A Anton Boonen
Beter voorbereid op contextsommen Er is veel kritiek op de contextsommen in de rekentoets en Eindtoets PO. Leerlingen zouden door begripsproblemen veel fouten maken. Afschaffen dan maar? Nee, stelt Anton Boonen, onderwijskundige en rekendocent op een pabo, maar de rekendidactiek moet wel veranderen.

38 Didactief dating

40 De favoriete leraar van Remco Bicentini (interview)

Je zou het niet zeggen als je Remko Bicentini (verrekte kuitspier) en Jos Derksen (kunstknie) de trap naar de gymzaal ziet opstrompelen, maar hier lopen twee sportkeien van Nijmegen. Bicentini speelde, net als zijn vader Moos, als prof bij NEC. En Derksen zorgde als gymleraar dat heel veel leerlingen lol in sport kregen.

42 Samenwerken in DOTs (onderzoek)

44 Vroege leerling benadeeld bij vroege selectie (onderzoek)
leerlingen hebben meer kans om in de lagere onderwijsniveaus te komen. In landen met vroege selectie, zoals Nederland, is die kans groter dan in landen die laat selecteren. Deel 3 van een vierdelige serie over internationale onderwijssystemen.

46 Homoseksualiteit op school (onderzoek)

47 Frank Jongbloed over wat leraren nooit hardop zeggen (opinie)

Wat je een leraar nooit hoort zeggen ‘Al mijn groepsplannen zijn ruim op tijd af en nu verveel ik me. Ik loop toch nog even naar boven voor de registratiemap, misschien kom ik nog een onopgemerkt streefdoeltje tegen. Begin jij maar vast met de film.’

48 Games met brains (onderzoek)
Software met brains. Educatieve software ontwikkelt zich in rap tempo. Breinonderzoek brengt in kaart of deze software leerlingen ook echt helpt bij het leren.

Gamend leren lezen
Om te leren lezen moeten kinderen ‘leeskilometers’ maken. Maar soms lukt het oefenen niet en raken ze gedemotiveerd. De game Letterprins kan uitkomst bieden.

52 Boeken
Didactief bespreekt elke maand de nieuwste boeken op onderwijsgebied. Deze maand met leestips van Jelle Kaldewaij.

54 D to Go & Onderwijsmuseum

Special: Leve het mbo!
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking doorliep het mbo. Toch leven er veel misverstanden over deze onderwijssector. In deze special: feiten en fabels op een rij, historisch perspectief, docenten en studenten aan het woord, een debat over beroepsopleiding versus brede vorming en nog veel meer. Inclusief mbo-routekaart voor aan de muur!