Didactief — Jrg. 41 (december 2011) Nr. 10

Special: CHILLEN OP SCHOOL / MEER LES, MINDER OP STRAAT (middenkatern tussen pagina’s 26 en 27)

3 Nieuw Licht
VAN DE REDACTIE
Allard de Witte
Zo’n foto van een kerstboom met echte kaarsjes (pagina 26), daar moet ik een beetje om glimlachen. Hadden wij thuis namelijk ook vroeger. Als een van de laatste van mijn klas inderdaad. Op school was het al geen gewoonte meer. Echt vuur? Veel te gevaarlijk! Heeft uw school nog een echte boom en kaarsjes? Mail ons een foto en win een gratis jaarabonnement.

8 Hoogleraar Kind en Media Patti Valkenburg
INTERVIEW
Marte van Santen
Haar onderzoeksgroep (kinderen, adolescenten en de media) is wereldwijd de grootste in zijn soort. Valkenburg won de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland. Een gesprek over seks, internet en kinderen.

11 Centjes maken met kennis

COLUMN
Kloprogge

16 Geloof in de klas
REPORTAGE
Monique Marreveld
Nederland ontkerkelijkt massaal. Toch is een nieuwe school vaak een confessionele school. Belangrijkste reden om een kruis boven het schoolbord te hangen is artikel 23 van de grondwet en de interpretatie die daaraan gegeven wordt. Geloof levert overheidsgeld op om een school te stichten. Niet erkende geloven en pedagogische idealisten hebben meestal het nakijken.



Special: CHILLEN OP SCHOOL / MEER LES, MINDER OP STRAAT (middenkatern tussen pagina’s 26 en 27)
Onderwijstijdverlenging: wat betekent het voor je school? Scholen komen tot leven in de stille uren met subsidie van het ministerie van Onderwijs. Van Groningen to Maastricht profiteren kinderen van extra les: vaak is het taal en rekenen, soms gaan ze op stap met de klas. Lees wat dat voor hen en voor hun leerkrachten betekent.


3 Mag het een onsje meer zijn?
OPINIE
Jacqueline van Meurs
Mijn school, obs Glanerburg Zuid, doet mee aan het project onderwijstijdverlenging. En we zien dat het werkt. Een geselecteerde groep kinderen uit de groepen 6/8 krijgen elke dag tussen 08:00 en 08:300 uur extra les…

4 Alles draait om taal
VERLENGDE SCHOOLDAG
Peter Zunneberg
Basisschool De Grebbe in Bergen op Zoom boekt met extra onderwijstijd uitstekende resultaten. Zo zeer dat ze na een onderzoek door oud-onderwijsinspecteur Joop Smits het predicaat excellent heeft gekregen.

6 Brain Battle
FAITS DIVERS
Monique Marreveld
– Wa-verzekerd
– 3 vragen aan
– Gratis
– 6800

8 Nablijven met de hele school (en het is nog leuk ook)
OVERSTAP (po-vo)
Filip Bloem
Basisschool Al Qalam in Gouda scoort met de cito-eindtoets structureel bovengemiddeld. Toch krijgt de hele bovenbouw twee uur taal en rekenen extra per week. ‘Ouders willen dat we alles uit hun kind halen en gelijk hebben ze.’

10 Mikken op talent
TAALACHTERSTAND EN EXCELLENT
Filip Bloem
Brede School Academie Overvecht heeft een exclusief imago. Bewust, zegt projectleider Arjen Scholten. ‘Onze school moest iets begerenswaardigs worden, iets waar ouders en hun kinderen graag bij willen horen.’

12 Tussen droom en daad
VOORTGEZET ONDERWIJS
Ursula Wopereis
Het LIFE College Schiedam zet onderwijstijdverlenging breed in. In een grootstedelijke omgeving en een zakelijk politiek klimaat focust de school op ambities.

14 Na de vakantie mŽŽr weten dan daarvoor: Les op het strand van Vlissingen
PRAKTIJK
Aly Breemhaar
De deuren van basisschool Het Vlot in Vlissingen staan wijd open. Kinderen spelen op het schoolplein en krijgen daarna rekenles aan de vloedlijn. Zo ging het er afgelopen zomer aan toe op Zomerschool Vlissingen.

16 Lezen wordt weer leuk
INTERVEIW
Filip Bloem
Wat bezielt een leraar om in de vakantie toch voor de klas te gaan staan? Elsemiek van der Laan vertelt openhartig waarom ze zich verbond aan de zomerschool in Arnhem. “Ik maak graag het verschil”.





28 Back to basic
ONDERZOEK
Monique Turkenburg
Monique Turkenburg onderzocht wat scholen, ouders en bestuurders vinden van de huidige nadruk op taal en rekenen. Met name in het voortgezet onderwijs blijken docenten de noodzaak niet zo te voelen.

30 Werken aan schooltaal als leerlingen niet begrijpen wat u zegt
ONDERZOEK
Kees Broekhof, Susan de Swart
Voor de leerkracht is het gewoon Nederlands, voor leerlingen is het soms een vreemde taal. Schooltaal kan een struikelblok zijn voor begrip in de zaakvakken. Gelukkig zijn er manieren om kinderen in te wijden in schooltaal.

34 Het beste onderzoek van 2011
ONDERZOEK
Jo Kloprogge
Jo Kloprogge selecteerde enkele van de meest interessante onderzoeken van 2011: over de kwaliteit van leerkrachten, het toekomstbeeld van vmbo-leerlingen en opbrengstgericht werken.

38 Nanda Nekhaar
COLUMN
Frank Jongbloed

39 Onderzoek kort / Onderzoek nieuw
ONDERZOEK
– Lifetime Achievement Award voor Jan de Lange
– Adhd door verkeerde voeding
– Etnisch mengen heeft nut
– De leraar als revolutionair
– Leesbevordering blijft eenmansactie
– Schakelklas sorteert effect

44 De favoriete leraar van Tom de Graaf
INTERVIEW
Bea Ros
Koen van der Sterre bracht de nieuwe voorzitter van de HBO-raad liefde voor geschiedenis bij. ‘Dat zijn dus de dingen die je je later herinnert’, zegt oud-minister Thom de Graaf nu.

RUBRIEKEN

6 Ingezonden brieven
INBOX

7 Anarchistisch pleidooi
WISSELSTROOK
Sjef Drummen
“Het onderwijs is bang voor de collectieve kracht van social media”.

12 D to Know

Monique Marreveld, Carolien Nout, Luutje Niemandsverdriet
– Duurzame educatie
– Ramen open
– Betrokken ouder is kritisch
– WATT?
– Stage in de kunst
– Onderwijsraad: eerst bewijzen, dan pas vernieuwen
– Puber-IQ kan verkeren

23 Praktijknieuws
– Onbekend maakt onbemind
– Sluit gehoorproblemen niet uit

25 ‘Een duwtje geven’
VAKIDIOOT
Jessie van den Broek
Ze zijn er nog. bevlogen leraren. Deze maand docent metaaltechniek Wim van de Merwe. ‘Leerlingen moeten trots zijn op een vmbo-diploma’.

26 Magisch moment
HISTORISCHE FOTO

32 “Speciaal onderwijs? Dat is totaaltheater!”
MIJN SCHOOL
AndrŽ Gerards aan het woord over zijn werk op Werkenrode in Groesbeek, een school voor kinderen vanaf 12 jaar met een handicap of een chronische ziekte. Er mag veel. Je klaslokaal ombouwen tot atelier bijvoorbeeld. Zolang het maar in dienst staat van een betere toekomst voor de leerling.

46 Boeken
‘Vuurbom’, ‘Angst bij kinderen’, ‘Stomme sommen’, ‘Schoolslag’, Knappe koppen in de klas’, ‘Leraar in ontwikkeling’.

48 Actief
– Ambacht
– Zo leren lezen
– Kijktip: Kinderdictee
– Fietslampjes kunst
– Seks, drugs en rock ’n roll

49 Agenda

50 Colofon en Volgende maand