COS – Jrg. 32 (oktober) Nr. 2

2  Tweetscoop

4  Bits & Bytes
– De Apple Watch (http://www.iculture.nl/dossiers/apple-watch)
– USB 3.1
– Handig zo’n nasje (http://nl.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage)
– Gratis Office voor kinderen
– Creatieve technolgie voor scholieren tijdens STRP Biënnale 2015 (http://www.strp.nl)

6  Experts voorspellen…Het onderwijs van de toekomst
Studio Stampij
Communiceren via een horloge, een digitale boekentas, een robot voor de klas…Welk effect hebben deze innovaties op het onderwijs in de komende jaren?

12  Digital Storytelling in de klas
Marleen Kuijsters
Ditigal Storytelling is één van de leukste manieren om te leren. Het produceren van filmpjes en het zelf monteren met de nieuwste technieken is niet alleen leuk, het helpt ook nog eens bij het leerproces. ‘Storytelling is al zo oud als de mensheid. Vroeger in gesproken woord, later met afbeeldingen en vandaag met digitale gereedschappen’. aldus Suzanne van Koolwijk van Kidzstudio. Een blik op Digital Storytelling in de praktijk.

14  Seven Days if Feedback
Doe als school mee aan de grootste online health challenge voor jongeren!

15  Muiswerk Educatief verrast gebruikers
Muiswerk
Het begin van dit schooljaar was een spannend moment voor educatieve uitgeverij Muiswerk Educatief. gebruikers die voor het eerst weer inlogden in de reken- en taalprogramma’s van de uitgever werden verrast door het volledig nieuwe Muiswerk Online 2.0

16  ‘Ik ben nog nooit een docent tegengekomen die niet met ict aan de slag wil’
Pieter van den Brand
Internet heeft een hoge vlucht genomen in het mbo en het hoger onderwijs. Onderwijsniveaus die dicht bij de dagelijkse praktijk staan. De achterstand van po en vo is echter schrikbarend, meent internetspecialist Erik Huizer. Scholen zouden meer werk moeten maken van niet alleen ict in de klas, maar ook van nieuwe processen en werkwijzen. ‘Betrek leerkrachten en vooral leerlingen zelf erbij. De laatsten zijn vaak veel verder dan hun docenten.

20  ‘Een veilig, schaalbaar en toekomstvast draadloos netwerk voor het onderwijs
Theo Louwers
Het onderwijs wordt digitaler, mobieler en differentieert naar individuele leerlingen. Mobiele devices ondersteunen het leerproces. Maar de netwerken in scholen zijn niet altijd veilig of geschikt om grootschalig toegang te beiden aan draadloze apparaten. Dit, en de hoge kosten, remt de belangrijke ontwikkeling naar digitaal maatwerk op scholen. Eduroam is een oplossing.

22  Back 2 Basics!
EVALUATIE
Ron Dikken
Vroeg geleerd, is oud gedaan. Dat geldt ook voor elementaire computervaardigheden. Starten met de computer richt zich op het aanleren hiervan en bestaat uit twee delen: ‘Spelen met de computer’,  dat bedoeld is voor kinderen in groep 2, en ‘Werken met de computer’,  voor kinderen in groep 4 t/m 6.

24  ‘Met een schat aan verzamelde gegevens, kun je kijken naar de kwaliteit van het onderwijs’
Q&A
Mandy de Bruijn
‘Ruimte voor onderwijs. Meesters in onderwijslogisitek.’ Zo luidt de slogan op de homepage van Rovict’s Commercieel Manager Ingrid Verhoef.

26  Op ict-stoomcursus bij Microsoft
ANPinOpdracht
Vierentwintig leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs uit het hele land zaten deze zomer voor één dag zelf weer in de schoolbanken.  Ze kregen op een praktische manier les in het onderwijzen met behulp van technologie. Microsoft springt hiermee in op het advies van de Onderwijsraad waarin het waarschuwt dat scholen onvoldoende aandacht besteden aan het ontwikkelen van ict-vaardigheden en 21st Century Skills.

28  Werken met Chromecast
HOW TO
Henk Botter
Aansluiten, verbinden, genieten. Dat zijn de drie woorden die horen bij Chromecast. Chromecast, uit de stal van Google, lijkt een uit de kluitengewassen usb-stick verpakt in een doosje van 12x12x4 cm. Op het doosje staan drie icoontjes die horen bij de drie woorden die Google gebruikt om dit apparaatje aan te prijzen. Voor 35 euro kun je muziek, films en websites via je wifi-netwerk streamen vanaf je smartphone, tablet of laptop naar de tv. Hoe werkt het en wat kun je ermee op school?

30  Nieuw op www.cos-online.nl
Speciaal voor abonnees heeft COS een aanvullende website met praktische tools om ict in de klas te brengen. Op www.cos-online.nl staan exclusief voor abonnees de leukste (downloadbare) lessuggesties voor zowel het voortgezet als het basisonderwijs. Onze journalisten testen hier de nieuwste ict en lesmethodes voor in de klas en je vindt er complete downloadbare handleidingen om stap voor stap te leren werken met handige toepassingen die geschikt zijn voor het onderwijs.