COS — Jrg. 31 (april 2014) Nr. 8

       

  4  Tweetscope
André Slegers. Michelle Clement, KEii

  4  Bits & Bytes
Harry Dubois – Apple iOS update voor scholen (www.xando.nl/onderwijs)
– Handige fileserver voor in de klas (http://medrive.local:8080) (www.kanexlive.com/casestudy/medrive-valencia-elementary)
– Lekker groot (http://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart)
– Welke printer is de beste (http://bit.ly/multifunctionals-getest)
– Chromebook in de klas (http://ictnieuws.nl/nieuws/recensie-chromebook-de-docent)
– Office 365 in de klas (htpp://bit.ly/off365indeklas)

  5  Finland
COLUMN
Jos Elbersen

  6  Met je smartphones het bos in
Erno Mijland
Jolanda Pikkaart schreef een ideeënboek voor buitenactiviteiten met ict.

  9  SnAppen
André Slegers. Michelle Clement, KEii
– Tumblies
– Kodable
– Number Pieces

10  Veel tussendoortjes met FF Pauze in de klas
EVALUATIE
Michel Boer
Soms heb je tussen twee lessen net even wat tijd over. Of je merkt dat de groep even toe is aan iets anders. Dan doe je een spelletje tussendoor en die vind je op ‘FF Pauze in de klas’.

14  ‘Cijfers geven werkt niet’
Q&A
Erno Mijland
In ‘Classroom Experiment’ laat de Britse professor Dylan Wiliam zien hoe je als leraar meer rendement haalt uit je lessen. Hij legt de nadruk op formatieve evaluatie. Hierbij geef je leerlingen inhoudelijke feedback op hun werk en gedrag. ICT-docent, auteur en trainer René Kneyber vertaalde en bewerkte Wiliams boek, dat de titel ‘Cijfers geven, werkt niet’ meekreeg.

16  Vrolijk Pasen
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst
Een paar vrije dagen, eten met elkaar of eieren zoeken. Het hoort allemaal bij Pasen, maar ben je bekend met het verhaal achter deze vrije dage? In dit lesidee kom je achter de oorsprong, reken je uit op welke datum het feest is, speel je een paasspel uit Noord-Nederland en ontdek je wat een haas met eieren te maken heeft.

17  COS Forward
– Best content for kids award
– ICT-Talent
– Internationale erkenning
– Krachtenbundeling
– Gratis examentraining

18  De Zaken van Zwijsen
EVALUATIE
Henk Botter
In een vorige jaargang van COS is ‘Nieuwe Zaken’, digibordlessen waarbij de kerndoelen van de zaakvakken gekoppeld worden aan de actualiteit, al eens geëvalueerd. Uitgeverij Zwijsen heeft ondertussen ook digibordmethodes op de markt gebracht voor aardrijkskunde en geschiedenis. De methode voor natuur & techniek is vanaf schooljaar 2014-2015 beschikbaar. Meer Zaken dus om te evalueren.

20  Edubloggers
Marleen Kuijsters
Steeds meer leraren bloggen of twitteren om op een vernieuwende manier lesstof met hun leerlingen te delen. Leerlingen en leerkrachten kunnen online redeneren en ervaringen delen. Volgens docenten Stefan van der Weide en Maike Douglas biedt een blog een educatieve meerwaarde.

22  Maak jullie eigen karaokeclip met PowerPoint
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How to’ leer je stap-voor-stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs.

24  La vita e bella in Italië
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
De pizza kennen we allemaal als echt Italiaans maar Italië is zoveel meer. In dit lesidee krijg je allerlei informatie en suggesties voor een interessante les over het laarsvormige land.

26  LOI Kidzz Thuistrainer
EVALUATIE
Mandy de Bruijn
Voor wie zich wil voorbereiden op de Cito-toets, heeft LOI de Kidzz Thuistrainer gelanceerd. In een spannende online leeromgeving worden leerlingen van groep 7 en 8 bekend gemaakt met de manier van vragen van Cito.

28  Onderwijsinnovatie in het Prodas 21 Ontdeklab
HET PROJECT
Theo Louwers
De school onder het bestuur van prodas bereiden leerlingen voor op een maatschappij die snel verandert. In het Prodas 21 Ontdeklab wordt op innovatieve wijze nieuwe leerinhoud aangeboden. IN april zijn de labdeuren geopend en kunnen leerkrachten met hun klas ervaren hoe onderwijs op een vernieuwende manier kan worden vormgegeven.

38  Dig-I-Dee (po)
André Slegers, Michelle Clement, KEii
– Beschouw het leven
– Quizzen maar
– Veilig op weg (www.tussenschoolenthuis.nl)