COS — Jrg. 29 (oktober 2011) Nr. 2

4 ‘Leren van elkaar, …’
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Leren van elkaar, onder dit motto hebben we met tien scholen een programma opgezet om de mogelijkheden van ict breed onder de aandacht te brengen. 250 leerkrachten in het primair onderwijs gaan verdeeld over drie sessies op scholen workshops volgen. Geen hoogdravende of complexe voorbeelden, nee laagdrempelig en zelf actief meedoen.

4 BITS & BYTES
– Sneller en meer mogelijkheden
– Je iPad in de juiste stand
– Voor die warme zomerdagen
– Projecteren van dichtbij
– Nostalgie

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 ‘Voor onderwijsmensen is het moeilijk om technologie echt te integreren in het onderwijs’
Q&A
Kurt Klynen
‘Ondanks het feit dat leerkrachten in spe met iPods, laptops, tablets naar school komen, communiceren via Twitter, Skype en Facebook, gebruiken ze dit niet tijdens het lesgeven. De omzetting naar hoe doe ik dit in de klas blijkt dus niet zo eenvoudig te zijn.’

8 Op locatie
Scholengemeenschap Lelystad in Lelystad

9 COS Forward
Theo Louwers
– Meer digitaal lesmateriaal
– Online spel ‘Budget Europe’
– Onderwijsjaarverslag
– Astronaut Kuipers
– Schoolkompas

12 Tablet, netbook of notebook?
Anthony van der Zande
Sinds de grote opkomst van de tablets en de dalende prijzen overwegen veel scholen om deze apparatuur aan te schaffen voor het onderwijs. De onderwijsadviseurs van Station tot Station deden een reeks van onderzoeken naar het gebruik van tablets in school.

14 National Geographic Footprint Reading Library
EVALUATIE
Gerard Koster
Uitgeverij Malmberg biedt sinds kort dankzij samenwerking met uitgeverij Heinle/Cegage het lesmateriaal van de National Geographic Footprint Reading Library in Nederland aan. De lespakketten voor kijk, luister en leesvaardigheid voor de onderbouw en de tweede fase zijn allemaal gebaseerd op onderwerpen die National Geographic worden aangedragen. De lespakketten zijn bestemd om naast lesmethode te gebruiken. Ieder pakket bevat 10 of 15 videofragmenten, die tussen de 3 en de 7 minuten duren. Op het hoogste niveau betreft het ook fragmenten van 7 tot 12 minuten. Er zijn vijf thema’s: Incredible Animals, Fascinating Places, Amazing Science, Remarkable People en Exciting Activities.

16 Woordenhaai 5
EVALUATIE
Gerjo Stegeman
Woordenhaai is een programma dat al jaren wordt gebruikt op basisscholen voor kinderen met dyslexie, maar het kan ook door leerlingen worden gebruikt die wat extra oefening nodig hebben. Inmiddels is de vernieuwde versie verschenen. Van oorsprong is Woordenhaai een Engels lees- en spellingsprogramma. Dyslexiedeskundige Tom Braams nam een aantal jaren terug het initiatief om het programma te vertalen en naar Nederland te halen. Met succes, want het wordt veelvuldig gebruikt op scholen en door ouders thuis met dyslectische kinderen.

19 Games voor kinderen met autisme. Anders zijn, anders leren.
Herm Kisjes, Erno Mijland
Videogames hebben de eigenschappen die naadloos aansluiten bij de beperkingen, mogelijkheden en behoeften van kinderen met autisme. Dat kan tot problemen leiden. Maar biedt ook mogelijkheden.

20 Stamboeck Storyboard
EVALUATIE
Bianca Pannekoek
Wie herinnert zich niet die spannende en boeiende verhalen tijdens de geschiedenislessen? Dit was vaak het interessantste onderdeel van de les. Wat er werd verteld, bleef je bij en tot op de dag van vandaag komen er naar aanleiding van die verhalen nog regelmatig historische data en feiten naar boven. Natuurlijk hing dit af van de leraar die voor de klas stond en of er ruimte en plaats was in de lessen voor dit onderdeel. Maar dat het vertellen van verhalen een extra dimensie aan de geschiedenisles geeft, is een feit.

23 Superhelden
COS LESIDEE PO
Helmar Rouwenhorst
Van 5 t/m 15 oktober is het Kinderboekenweek. Het thema is ‘Superhelden’. De grootste helden die jij kent, zijn natuurlijk je ouders. Dit lesmateriaal gaat echter over helden waarover je heerlijk kunt fantaseren, maar helaas nooit zult zijn. Of sommige toch…

24 Werken met OneNote op je digibord
HOW TO
Bij het Microsoft Officepakket 2007/2010 is OneNote een tamelijk onbekend onderdeel. Toch is het goed mogelijk om dit programma te gebruiken als digibordsoftware. uiteraard kun je teksten typen, schrijven met diverse pennen en allerlei andere digibordtaken uitvoeren. Daarnaast is het bij uitstek een programma om allerlei idee‘n te verzamelen en overzichtelijk te ordenen.

26 Sleepless in Seattle voor het onderwijs van de toekomst
Bram Faems
De deelnemers van het Microsoft Partners in Learning Institute doorkruisten heel wat tijdzones om in Microsofts hoofdkantoor nabij Seattle te debatteren over onderwijs in de 21ste eeuw. Ik was ŽŽn van hen. Ik kijk terug op een van de boeiendste ervaringen uit mijn professionele leven

28 Sneller en beter weektaken maken met online programma
HET PROJECT
Theo Louwers
Weektaken en weekplannen moeten beter en gemakkelijker te maken worden, vindt Joke Meijer. Zij was het soort leerkracht dat alles graag zorgvuldig doet, en dat kost tijd. Veel tijd.

29 Tab
COLUMN
Jos Elbersen

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement
– Bas gaat digitaal schoolbord
– Beroepen in beeld
– Cooliris