COS — Jrg. 26 (oktober 2008) Nr. 2

Thema: GAMING

4 “Humoristisch, maar zeker ook informatief, …”

Redactioneel
Theo Louwers, hoofdredacteur
“Humoristisch, maar zeker ook informatief, was de poster die het jubileumnummer van COS vergezelde….”

4
Bits & Bytes
– Stressvrij werken
– Stilte in de klas!
– Verrekijker met camera
– Beweeg!
– Onderwaterwerk

5 Klembord
Opinies over eigentijds onderwijs en ict, gelezen door de redactie van COS in krant, tijdschrift en op internet.

6 Consolarium: een attractie voor het onderwijs?
THEMA
Kurt Klynen
Ik herinner het mij nog als de dag van gisteren. Mijn vader kwam met een groot pak binnen. Onmiddellijk vloog ik op de doos af en scheurde ik de verpakking aan flarden. Daar was hij dan, mijn eerste spelconsole.

8 `Games maken leraar niet overbodig’

Q & A / THEMA
Erno Mijland
Veel jongeren zijn gek op het spelen van games. Kun je daar met ‘serious gaming’ bij aansluiten en de intrinsieke motivatie gebruiken en de intrinsieke motivatie gebruiken om in het onderwijs kennis, vaardigheden en attitudes over te brengen? Het is een vraag die onderwijsadviseur Margreet van den Berg fascineert.

10 Wereldschool in Lelystad
Op locatie

11 COS forward
– Internationaliseren
– Online grooming
– Lesmethodes gratis online
– Taalkracht voor bibliotheken
– Leefregels hergebruik materiaal
– Expeditie durven, delen, doen II

12 Wetenschap en technologie centraal tijdens Oktober Kennismaand
Erno Mijland
Nog tot eind deze maand presenteert het Nationaal Centrum voor Wetenschap & Technologie (NCWT) in heel Nederland activiteiten in het kader van Oktober Kennismaand.

14 Aura InternetCatalogus nieuwe stijl
Bianca Pannekoek
In het juninummer van COS werd kort vermeld dat Aura een internetcatalogus heeft voor studenten. Deze internetcatalogus heeft recent een restyling ondergaan op vele fronten, waardoor Aura toegankelijker en persoonlijker is geworden.

15 Tornado’s
COS lesidee
Helmar Rouwenhorst & Bas Pieterse


16 Remedioon
Evaluatie

18 Colorelli
Evaluatie

20 Tijdwijs
Evaluatie

22 Onderwijs op afstand: het resultaat
Reitze Jonkman
Binnen het vo experimenteren docenten met het gebruik van videoconferencing. Welke resultaten levert het op? Het vervolg op het artikel dat in april in COS verscheen over de ervaringen van CVO Zuid-West Frysl‰n en het Dockinga College.

25 INgeBEELD: de eerste stappen in een multimediaal tijdperk
Kurt Klynen
Kijk eens om je heen. Beelden zijn er altijd en overal. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Als dit zo is, waarom cre‘ren we op school dan niet meer beelden?

27
Aan de slag
– Musea (kunsteducatie, havo/vwo en mbo) (www.artwijs.nl)
– Digitale schoolmediatheek (informatieverwerving, po) (www.jeugdbieb.nl)
– Weer (natuuronderwijs, po) (www.marjondehond.nl)

28
Netwerken
Christien Hoefs
– Mijnalbum.nl (algemeen) (www.mijnalbum.nl)
– Digitaal lesmateriaal Unicef (algemeen) (http://lesmateriaal-unicef.nl)
– Top in school (algemeen) (www.docentenplein.nl/commovz.htm – Topinschool)
– Cinekidstudio (algemeen) (www3.cinekid.nl/p/educatie)
– Boekenzoeker (po en vo) (www.boekenzoeker.org)
– Markt voor vrede 3.0 (vo) (www.marktvoorvrede.nl)
– Online nieuws (vo) (www.dedigitalekrant.nl en www.krantenportal.nl)

29 Mobieltje
Column
Jan Zengerink

31 COS Awards 2009 van start!
‘Best practices’ zijn vaak het beste middel om andere scholen te stimuleren en te inspireren om ict optimaal in te zetten bij hun onderwijs. Ook in 2009 komt er daarom weer een COS Awards-wedstrijd.

32 Mobiele leerlingen leren met mobiel
Karianne Vermaas
Mobiel internet biedt het onderwijs kansen. Maar we zijn er nog niet. Op het moment dat veel jongeren een innovatieve telefoon bezitten, moet de meerwaarde van mobile learning voor het onderwijs zijn aangetoond. Daarom zijn experimenten en onderzoek van belang.

34 Tips & Trucs: digitale schoolborden
Harry Dubois
– Lessen
– Lessen bewaren en delen
– Maak je eigen startpagina
– Video zoeken
– Flash video invoegen
– Youtube-filmpjes bewaren
– Afstandsbediening kwijt?
– Zet je beamer uit
– ‘Blank’ kan soms handig zijn…
– Nog meer tips?