COS — Jrg. 26 (mei 2009) Nr. 9

4 “Onderstaand voorbeeld hoorde ik van een collega. Hij bezocht een nieuwe school. Het splinternieuwe gebouw was voorzien van digitale schoolborden…”
REDACTIONEEL
Theo Louwers, hoofdredacteur

4 BITS & BYTES
– Meer dan een gameconsole
– Direct effect (www.olympus.nl)
– Opslag op afstand (www.iomega.com)
– Met de zon op je rug (www.voltaicsystems.com)
– Superbeamer (www.sharp-usa.com)

5 KLEMBORD
Opinies over eigentijds onderwijs en ict, gelezen door de redactie van COS in krant, tijdschrift en op internet.

6 “De school kan ŽŽn groot spel zijn.”
Q&A
Erno Mijland
‘Mijn spel is leren’…gevleugelde woorden van dichter Hi‘ronymus van Alphen. Als spelen leren is, verdient spelen dan niet wat meer aandacht op school? ‘Zeker’, zegt lector Diny van der Aalsvoort. ‘En niet alleen als we het over kleuters hebben.’

9 COS forward
Theo Louwers
– Alles over taal op taalplein (www.taalplein.nl)
– Online platform voor primair onderwijs (www.bibliotheek.netwww.leerwereld.nu)
– Duitse naamvallen leren op youtube
– Willie Webwijs (www.williewebwijs.nl)
– ‘Win een digitaal bord’

10 Schoon en veilig dataverkeer hebben en houden
THEMA
Harry Dubois
Slordigheid en criminaliteit hebben allebei hetzelfde resultaat: dataschade en menselijk leed. Met beveiligde data is een hoop ellende voorkomen.


12 Juf Nellis
OP LOCATIE
ThaddŽ Goosens


14 VN Arena
EVALUATIE (po/vo)
Henk Botter


16 Windows Vista en internet voor kinderen & Creatief met digitale foto’s voor kinderen
EVALUATIE (vo)
Jan Overweg

18 Digitaal schrijven: een verrassende combinatie
THEMA
Bianca Pannekoek
Software voor het schrijfonderwijs ontwikkelt zich snel. Dat merk je als je op beurzen cd-roms en foldermateriaal krijgt toegestopt. Toch neemt het digitale schrijfonderwijs binnen de digibordsoftware een bescheiden plek in.


20 De Piramide, Terneuzen
OP LOCATIE (po)


21 Ziend, slechtziend, blind
COS LESIDEE
Helmar Rouwenhorst, Bas Pieterse
Moeite met het lezen van teksten op het schoolbord of de ondertitels bij een televisieprogramma? Dan heb je misschien een brilletje of lenzen nodig. Voor mensen die blind of slechtziend zijn, is dit geen oplossing. Hoe komen zij dan aan dezelfde informatie als wij?


22 Online professionaliseren voor de leerkracht, door de leerkracht
LERAAR 24
Bianca Pannekoek
Op woensdag 28 januari, tijdens de NOT, had minister Plasterk de eer om het online platform Leraar 24.nl live te maken. Hij omschreef het platform als: laagdrempelig, interactief, kosteloos en 24/7.


23 ‘Van als…dan’ naar ‘Alles…wat kan’
Frank Vandewyer
Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar dit moet je dringend weten: het verschuift. De programmeerlus als dan (if-then) wordt hoe langer hoe meer een ‘alles wat kan’.

24 Agenda


25 Leesadvisering, leesbevordering, Jodendom
AAN DE SLAG
Bianca Pannekoek

26
NETWERKEN
Christien Hoefs
– Eigen krantenpagina met rss-feeds (algemeen) (www.tabloid.com)
– Waar zijn je vrienden? (algemeen) (www.google.com/latitude)
– Community intern begeleiders (po) (http://digischool.kennisnet.nl/interbegeleiders)
– Een digitaal onderwijsplansysteem (po) (www.crasplan.nl)
– Aagje (po/vo) (www.slimaagje.nl)
– Theater in de krant (vo) (www.krantindeklas.nl/site/lesmateriaal_vo/zoeken_vo/?item+558)
– WO 2, toegang tot doen (vo) (www.wo2online.nl)


27 Het gaat hard…soms te
COLUMN
Jos Elbersen


28 VN-Arena: Wereldburgerschap in de klas
Bianca Pannekoek
Als ŽŽn begrip binnen onderwijsland een trend lijkt te vormen, is het wel wereldburgerschap. In Nederland is wereldburgerschap geen kernpunt binnen het onderwijsbeleid. Toch worden er op allerlei niveaus steeds meer initiatieven ontwikkeld.


30 Tips & Trucs
Harry Dubois
– Gratis web-office (www.opengoo.org)
– Nog een sharepoint alternatief (www.o3spaces.nl)
– XAMPP (www.apachefriends.org)
– Time managment (www.procrastitracker.com [Windows] – http://rainer.4950.net/wordpress/?cat4 [Mac])
– 10 domme dingen (http://tinyurl.com/b3ybdr)
– Even zoomen (http://tinyurl.com/d36vpw)
– Url-friendly (http://tinyurl.com)