COS — Jrg. 26 (juni 2009) Nr. 10

Thema: PASSEND ONDERWIJS

4 “Het onderwijs in Nederland staat voor een zware opgave. In 2011 moeten scholen klaar zijn om passend onderwijs te bieden.”

REDACTIONEEL
Theo Louwers, hoofdredacteur

4 BITS & BYTES
– Interactieve blokjes (www.siftables.com)
– Meer kleur, kleinere toetsen (www.kindertoetsenbord.nl)
– Flip (www.theflip.com)
– Koele knie‘n
– Panorama

5 KLEMBORD
Opinies over eigentijds onderwijs en ict, gelezen door de redactie van COS in krant, tijdschrift en op internet.

6 “Meer doen van wat wel goed gaat”
Q&A
Erno Mijland
Problemen los je op door af te vragen welke positieve uitzonderingen zich voor doen en daarna te kijken hoe je stapsgewijs verder kunt bouwen op die uitzonderingen. Dat is een van de principes van oplossingsgericht werken. Wat kan deze methodiek betekenen voor scholen?

9 COS forward
Theo Louwers
– Effect educatieve software wetenschappelijk bewezen
– SWV De Meijer gaat zorgleerlingen beter in kaart brengen (www.swvregistratie.nl)
– Experi(m)ment in de klas (www.doceerlab.nl)
– Inventarisatie digitaal lesmateriaal po (http://digitaalleermateriaal.kennisnet.nl)
– Samenwerking klassetv en basisonline

10 Passend onderwijs: zorg en zorgen
THEMA
Jan Zengerink
In 2011 moet er voor iedere leerling in Nederland passend onderwijs beschikbaar zijn. Hoe haalbaar zijn de doelen? Het thema ‘zorg’ staat sterk in de belangstelling. Onlangs bezocht ik een studiedag en twee conferenties over ‘passend onderwijs’, ook al in het kader van zorg. Bijna wekelijks vind ik in mijn mailbox een uitnodiging voor een nieuwe bijeenkomst.


12 De Waerdenborch in Holten en Goor
OP LOCATIE
http://www.waerdenborch.nl


13 Compenserende hulpmiddelen bij dyslexie
THEMA
Erno Mijland
Kinderen met dyslexie hebben baat bij het gebruik van audiospelers. Tekstbegrip en concentratie gaan zienderogen vooruit. Gevolg: betere schoolprestaties en uiteindelijk meer zelfvertrouwen en plezier in leren. Voorlezen kan ook. ‘Maar een apparaat kun je even op pauze zetten. Je moeder niet.’


14 Maatwerk rekenen
EVALUATIE
Gerjo Stegeman

16 Horen, zien en schrijven Webbased
EVALUATIE
Bianca Pannekoek
Horen, zien en schrijven is een al langer bestaand oefenprogramma voor leerlingen die het Nederlands als tweede taal leren. Het bestaande oefenprogramma ondersteunt vooral de werving van de mondelinge taalvaardigheid door verschillende kijk, luister, spel, lees en schrijfactiviteiten.


18 Kenniscentrum Passend Onderwijs Twente: krachtig door samenwerking
THEMA
Bianca Pannekoek
De overheid wil een continuŸm van passende en kwalitatief hoogwaardige zorg aanbieden binnen een flexibele onderwijsstructuur. Hoe gaat dat er in de praktijk uitzien?


20 Plannex: persoonlijke online leerlijn
Theo Louwers
‘Plannex is een interessante combinatie van versneld leren door leerlingen in een digitale werkomgeving met hulp van een coach op afstand’. Tijs Stroeks, bovenschools directeur van het Nutonderwijs in Best, heeft zijn drie scholen aangemeld voor de pilot.


22 COS Awards 2009
En de winnaars zijn…


24 Handelingsplan Assistent
EVALUATIE
Hettie van Gaal
Handelingsplan Assistent helpt bij het maken van een handelingsplan voor leerlingen met een verscheidenheid aan problemen zoals autisme, AD(H)D, ODD en gedragsstoornissen. Deze plannen voldoen aan de wettelijke eisen.

26 Autisme, Leesinteresse, Duurzaamheid
AAN DE SLAG
Bianca Pannekoek


27 Mijn naam is…
COS LESIDEE
Bas Pieterse & Helmar Rouwenhorst
Je ouders hebben je vast een leuke voornaam gegeven, maar hoe zit dat met je achternaam? Hebben ze die ook zelf mogen geven? We gaan deze keer op zoek naar het ontstaan van de achternaam.

28
NETWERKEN
Christien Hoefs
– Plaatjes maken (algemeen) (plaatjesmaker.digischool.nlwww.picnik.com/app#/home/welcome)
– Zoeken met spraakherkenning (http://po.teleblik.nl/zoekenmetspraak)
– Project KIC (po)
– Schoolbordenportaal (po) (www.schoolbordportaal.nl/schoolborden)
– Parlez voux franais? (po, vo) (www.Franszelfsprekend.nl)
– Live filmpjes (vo) (www.sundancechannel.com/greenporno)
– Learning by doing and looking (vo) (www.novomentor.nl)


29 Een weblog bijhouden over school: wie durft?
COLUMN
Jan Zengerink


30 Tips & Trucs
Harry Dubois
– Deel je weblinks via linkedin (http://delicious.com/jouwgroepsnaam)
– Deel je idee‘n via twitter (http://tinyurl.com/5cvcr3)
– Twitter programma’s (www.infinitumsoftware.com/twobile)
– Doe meer met outlook (www.xobni.com)
– Even snel virtueel knippen en plakken (www.evernote.com)
– Zelf logo’s maken (http://desizntech.info/2009/04/40-logo-design-tutorial)