COS — Jrg. 20 (januari 2008) Extra editie

6 BITS & BYTES
– Effici‘nt online plannen (www.bitbybit-is.nl)
– Ultradraagbaar (www.packardbell.nl)
– Pimp je laptop (www.megagadgets.nl)
– Pret met een etiket (www.dymo.nl)
– Rekenwonder (www.casio-europe.com)
– Schootkussen (www.belkin.nl)
– Van game naar muziek (www.dsvision.jp)

8 ‘Scholen leiden op voor de jaren vijftig’
Q&A / INTERVIEW
Erno Mijland
‘In 2020 gaan jongeren tot hun dertigste naar school. De schooldagen duren langer, want er moet enorm veel geleerd worden. Tijdens hun schooltijd zorgen jongeren voor opa en oma, of ze doen aan andere vormen van sociale stage.’

10 Gratis Water Toolkit voor basisscholen
Theo Louwers
Junior Kamer Nederland heeft de Water Toolkit ontwikkeld voor basisscholen. De komende jaren kunnen alle ge•nteresseerde basisscholen worden voorzien van dit lespakket, dat gratis wordt aangeboden. Met dit initiatief wil de vereniging een bijdrage leveren aan het waterbewustzijn van jongeren.

Tussen pag. 10 en 11: Onderwijs & ICT-beurskatern (20 pagina’s)

11 Online business games in de klas
Erno Mijland
In de grotemensenwereld speelt ondernemerschap een steeds grotere rol. Leerlingen kunnen de competenties die daarbij horen op steeds meer manieren spelenderwijs opdoen in games en simulaties op het internet. Voorbeelden van deze ‘business games’ zijn Enterprise, Miniconomy en Bizzkidz. (www.bizzkidz.nl, www.rocwb.nl, www.miniconomy.nl)

14 De Trek multimedia

EVALUATIE

16 DiViDu: oplossing voor kloof tussen theorie en praktijk?
Bianca Pannekoek
Een veelgehoord probleem binnen het hoger onderwijs is de kloof tussen theorie en praktijk. Een antwoord op het opheffen van deze kloof tussen stage en opgedane theoretische kennis lijkt DiViDu te zijn.

18 Radio zonder Radio
Theo Louwers
Leerlingen van basisschool De Hooiberg in Borne hebben de eerste ervaringen met podcasten achter de rug. En ze zijn enthousiast. Juf Mandy de Bruijn wil met het project Radio zonder Radio het gebruik van ict in het onderwijs stimuleren.