Bij de Les — Jrg. 9 (maart 2013) Nr. 3

2 Verhalenwedstrijd 2013
Thema: ‘Nooit gedacht!’ Inzending voor 15 september 2013.

5 Colofon

5 REDACTIONEEL
Emmy Viezee-Fock (hoofdredacteur)

6 De Holland-theorie: robuust en praktisch
Sjoerd Dingemans
Een beroepskeuzetest die wetenschappelijk beproefd is en je aan je oma kunt uitleggen.

10 KORT NIEUWS
Fleur Winnen & Emmy Viezee-Fock
– Kinderen vaak op internet gepest
– KeuzeApp
– Eerste excellente scholen
– Afstroom van hbo naar mbo
– SchooltasApp wint innovatieprijs
– Bevoegde Docent Wiskunde onvindbaar
– Stagiair onvoldoende digitaal vaardig
– Social media pauze
– Eigen radiostation voor scholen
– Vervroegde inschrijfing Universiteit Utrecht
– Netwerk btadocenten
– ‘Mannen-studies’ moeilijk voor vrouwen?

11 ‘Het stimuleert LOB dat gegevens over uitval of switchen in het eerste jaar vervolgonderwijs openbaar zijn’
STELLING VAN DE MAAND

12 Versnelde doorstroom door samenwerking ‘Geslaagde pilot ICT: na het mbo een driejarige hbo-opleiding’

Truda Zijp
Deelnemers van de mbo-opleiding ICT uit Zaandam stromen met hun mbo-diploma door naar het tweede jaar hbo-informatica.

14 Ouders betrekken in het mbo
Gera Stuurwold
ROC Friese Poort in Leeuwarden experimenteert met ouderbetrokkenheid en is niet langer ‘een vesting die uitstraalt het alleen wel af te kunnen’.

16 Geen leerling meer zoek
Marieke Snippe
De digitale monitor vo-mbo van Intergrip ondersteunt het proces van de overstap naar het mbo.

19 Veelzijdige innovator met liefde voor dieren
BEROEPEN EN BRANCHES
Emmy Viezee-Fock

20 Een betere motivitatie van de leerling , begint bij jezelf!
LOOPBAANONTWIKKELINGEN
Lonneke Nekkers
Of je nu decaan, mentor, docent, afdelingsleider of OOP’er bent, we zijn op school allemaal bezig om leerlingen te motiveren, ze te wijzen op hun kwaliteiten en interesses en ze te laten reflecteren. Maar hoe zit het met onszelf? Hoe vaak kijk jij in de spiegel van kwaliteit en positiviteit?

22 Mijn inspiratiebron
Jacob Stuurworld
Regelmatig vertelt een professional over zijn of haar inspiratiebron bij het begeleiden van leerlingen.

23 Intakespel maakt leerlingen gespreksvaardig
Inez Barmentloo
Spelenderwijs leren leerlingen zich voor te bereiden op het voor hen zo belangrijke intake-gesprek.

25 De doorlopende zorgcošrdinator
COLUMN
Martenjan Poortinga

26 Loopbaanbegeleiding: hoe het n—g beter kan
Carin Vos
Uitruil van taken kan mentoren stimuleren en het succes van LOB bevorderen.

28 Op zoek naar de TL-leerling (2)
Ron Frinks
Is het enige verschil tussen al die leerwegen intelligentie? Moeten leerlingen daarom zulke moeilijke keuzes maken?

24 Kindercoaching is een kunst
Jeanette Bakker
Een kindercoach loopt een tijdje mee met kinderen met een bepaalde problematiek of hulpvraag. Kindercoaching is vooral oplossings- en toekomstgericht en gaat uit van de situatie die voor het kind actueel is. Zodat het kind zelf kan ontdekken hoe het een positieve verandering in gang kan zetten.

26 Verwend of verwaarloosd?
Willem de Jong
Een verongelijkte, eisende toon van een leerling in een gesprek: hier klopt iets niet! Problematisch verwende kinderen Žn hun ouders kunnen het je soms behoorlijk moeilijk maken. Niet iedereen beseft dat extreem verwennen in feite een soort verwaarlozing is. Het is vooral zaak de ouders aan te pakken.

28 Problemen met genotsmiddelen signaleren
Marianne Maat & Jeroen Lammers
IHet gebruik van alcohol en drugs staat bij jongeren meestal niet op zichzelf. Leefstijl en vrienden vormen een grote invloed. Hoe ga je een gesprek aan met een jongere die zich al een tijdje anders gedraagt dan normaal en misschien signalen afgeeft die wijzen op problemen door alcohol- of drugsgebruik?

30 Pedagogische tools voor een positieve klas
Ellen Reehorst, Geert-Jan van den Heuvel & Evelien van Nunen
Is het functioneren van een klas een natuurverschijnsel of kun je er als mentor op sturen?

32 Interne motivatie is brandstof voor excellente school
Pia Crul
Interne motivatie is de basis voor discipline en daarmee voor een excellente school. Maar hoe zorg je dat leerlingen zelf deze brandstof aan gaan maken?!

32 Pesten werkt door tot in volwassenheid
Herberd Prinsen
Pesten heeft invloed op de rest van een mensenleven. Wat kun je als school doen om pesten te voorkomen?

33 ‘IK HAAT LEZEN…’
CARTOON

Leen Baars

36 Sloper
OPLEIDINGEN
Emmy Viezee-Fock

37 Het glazen huis (1)
ENERGIZER
Ivo Mijland

38 OM NAAR UIT TE ZIEN
Conferenties, cursussen & studiedagen
– Ervaren is goud!
– Nationaal Mediawijsheid Congres
– Jaarcongres van Onderwijs van Nu
– Psychopathologie in school
– Diversiteit en interculturele communicatie
– Een stevige baas
– Pesten 2.0
– Denk samen groter over LOB