Bij de les — Jrg. 15 (maart 2019) nr. 6

Thema : Diversiteit

06 Kansengelijkheid bevorderen door hoge verwachtingen
Linda van den Bergh
De Inspectie van het Onderwijs toont aan dat de kansenongelijkheid in Nederland toeneemt. Concreet betekent dit dat de schoolloopbaan van leerlingen steeds meer afhankelijk is van het opleidingsniveau van hun ouders. Maar hoe kun je alle leerlingen optimale kansen bieden?

10 Nederland: een culturele smeltkroes, of toch niet?
Christel Isphording
‘Nederland is een smeltkroes van culturen.’ Deze stelling legt redacteur Christel Isphording voor aan drie multiculturele klassen op een mbo in Arnhem. Vinden de studenten dat Nederland inderdaad een smeltkroes is? Of ervaren ze veel kliekjesvormingen en zoeken mensen met dezelfde afkomst vooral hun landgenoten op?

13 Past het, of past het niet?
Marjolein van Breda
IN haar werk als zorgcoördinator en als lid van de intakecommissie op haar vo-school, ziet Marjolein van Breda steeds vaker instromers die vanuit het speciaal (basis)onderwijs komen. De diversiteit neemt toe, maar zelfs vanuit het kader van passend onderwijs bieden, is dat niet altijd de beste oplossing voor kind en voor docenten.

20 Slimme doeners uit het vwo
Kitty Peetoom
Heb jij als vwo-decaan misschien een aanstaande mbo’er in de klas? Het antwoord is inderdaad ‘misschien’. Meer dan genoeg redenen om je te verdiepen in wat ‘slimme doeners’ kunnen doen na het vwo. Kitty Peetoom schrijft een betoog vanuit de onderwijspraktijk: op Aeres MBO Warmonderhof zitten nogal wat studenten die via het havo en vwo naar het mbo zijn gegaan.

27 Ga de moeilijkste gesprekken niet uit de weg
Pim Wijers
Hoe bespreek je actuele, maar lastige thema’s zoals racisme, uitsluiting, medemenselijkheid of oorlog in de klas? Als je gevoelens serieus neemt, hoe pittig die soms ook zijn, dan kom je heel ver. De makers van Project Ongehoord vertellen over hete hangijzers in de klas.

30 Overstappen naar hoger onderwijs
Mandy Hendriks en Karien Coppens
Hoe begeleid je in het voortgezet onderwijs leerlingen bij de overstap naar het hoger onderwijs? Zeker voor leerlingen met een beperking kan dat lastig zijn. In dit artikel blikt Mandy Hendriks – student Journalistiek en ervaringsdeskundige – samen met enkele andere hogeschool-studenten terug op hun overgang. Ook besteden zij aandacht aan de handreiking voor professionals om deze overstap soepel(er) te laten verlopen.

Buiten het thema:
16 Makkelijk om te vergeten, belangrijk om te weten
Ferdinand Brand
We zijn ons als professional vaak heel bewust van het gedrag van de studenten op school. Maar hoe gedraagt die student zich daarbuiten? Dat zien wij niet, waardoor het gemakkelijk is om te vergeten hoe belangrijk dat is.

18 De innovatie van het Canadees onderwijssysteem
Simone Slagboom
Decaan en trainer Simone Slagboom heeft in Canada ervaren hoe de overheid in één decennium de kwaliteit van het onderwijs aanzienlijk heeft verbeterd. Hoe kon dat zo snel? Wat kunnen wij ervan leren? Slagboom zet dit in dit artikel uiteen.

24 Sexting, wat moet je ermee?
Josette de Vroeg
Bijna de helft van de jongeren heeft ervaring met sexting, het verzenden en/of ontvangen van seksueel getinte teksten, foto’s en filmpjes. Zij zijn zich niet altijd bewust wat ermee kan gebeuren. ‘Als je het doet, doe het dan veilig’, zegt Aloë, een van de jongeren-expert van Kikid, een organisatie die theatervoorlichtingsprojecten doet op middelbare scholen.

34 Boekenrubriek: De kracht van karakter
Martine Kleingeld
Wat maakt dat iemand goed kan samenwerken, terwijl zijn klasgenootjes daar zo mee worstelt? Het heeft grotendeels te maken met de diversiteit aan karakters van al die leerlingen. Vaste recensent Martine Kleingeld bespreekt het boek ‘De kracht van karakter’, van C.J. Simister.

En verder:
03 Colofon/Redactioneel
23 Colomn door Christel Isphording
33 NVS-NVL Academie
36 Kort nieuws
39 Promo bij de les