Bij de les — Jrg. 14 (mei 2018) nr. 8

Thema: Good practices

06 Zoveel mogelijk naar school
Anja de Jonge
‘Het is ernstig, maar behandelbaar. Ik kom eraan.’ Tien minuten later is onze huisarts er. Zoon, net twaalf en in de laatste weken van groep 8, heeft acute leukemie. Dezelfde dag wordt hij opgenomen in het Radboud in Nijmegen. De wereld staat op zijn kop. De brugklas start nar de zomer. Hoe is dat te doen en te regelen.

09 Ouderbemoeienis?
Christel Isphording
Of en in hoeverre is het nodig dat ouders zich bemoeien met de studiekeuzes van hun kinderen? Een loopbaancoach, een werkstudent en een leerling geven hierover hun mening, gebaseerd op hun persoonlijke ervaringen.

12 Het Autisme Awareness Project
Pim Wijers
Student Marck Manders en begeleider Roy Houtkamp (Hogeschool Fontys) stonden aan de wieg van AAP: het Autisme Awareness Project. Ze ontwikkelden deze workshop op basis van onderzoek en eigen ervaring. Deelnemers ervaren aan den lijve hoe het is om met autisme te leven.

19 Een lessenserie debatteren
Truda Zijp
Vwo-Leerlingen van het Zaanlands Lyceum verzorgden voor getalenteerde leerlingen van het basisonderwijs een lessenserie debatteren. Eerder gaven ze debatlessen aan leerlingen van hun eigen school. Welke ervaringen deden ze hiermee op? Wat zie je als je de leerlingen hierin begeleidt?

32 Speeddaten met beroepsbeoefenaars
Hanneke Blom
Valentijnsdag is al geweest, maar in Surhuisterveen waren de tafels op 15 februari nog gedekt voor een speeddate-ontbijt. De leerlingen van de derde klas vmbo praten met beroepsbeoefenaars uit de regio.

Buiten het thema:

15 Mee én meer doen met vakwedstrijden in het vmbo
Jos van Zwieten
Skills Talents (ST) zijn de teamvakwedstrijden voor het vmbo. In tien verschillende wedstrijden kunnen leerlingen die een vmbo-opleiding volgen laten zien wat ze in hun mars hebben.

24 Basiscursus Zorgcoördinator
Pim Wijers
In het najaar start de eerste Basiscursus Zorgcoördinator. Aan het woord is Frans Jordaan, die als orthopedagoog zelf jarenlange onderwijservaring heeft en deze training heeft medeontwikkeld.

26 Pre-University College
Loes Mulders
Het Pre-University College is een netwerk van 23 vo-scholen in en rondom Amsterdam en de Vrije Universiteit van Amsterdam. In 2015 is dit netwerk van vo-wo gestart en is er een gezamenlijk aansluitingsprogramma ontwikkeld.

30 Boekrecensie: ‘Bright Minds, Poor Grades’
Willem Gebuis
Hoe motiveer je (hoog)begaafde onderpresteerders? Het boek ‘Bright Minds, Poor Grades’ van M.D. Whitley biedt uitkomsten, zo betoogt Willem Gebuis in deze recensie.

En verder:

03 Colofon / Redactioneel
23 Column door Christel Isphording
34 Kort nieuws
37 Estafetterubriek door David Mulders
38 Agenda NVS-NVL Academie
39 Promo Bij de Les