Bij de les — Jrg. 14 (februari 2018) nr. 5

Thema: LOB

06 In gesprek met Paul Rosenmöller over het plusdocument
Marc Drenth
Als decaan, mentor en beleidsmedewerker bij de NVS-NVL is het een missie van Marc Drenth om de leerlingen op de juiste plek te krijgen. Hij vertelt in dit artikel over het belang van het plusdocument en spreekt daarbij Paul Rosenmöller voorzitter van de VO-raad.

10 Onderwijs in 2050: wat betekent dat voor wat je nu doet
Lilian Eggens
Furures Literacy gaat over de wijze waarop we ons beeld van de toekomst gebruiken als kompas voor onze acties in het heden. Hoe kunnen we leerlingen voorbereiden op iets wat we nu nog niet weten, op dat wat gaat komen zonder dat we weten wat ‘dat’ precies is?

18 Good practice: blog over studiekeuze
Hermien Miltenburg
Hermien Miltenburg is oudervoorlichter en relatiemarketeer aan de WUR, ambassadeur bij de NVS-NVL en ze stuurt een weblog aan over studiekeuze. Over dat laatste onderwerp gaat dit artikel: hoe gebruik je de online wereld om goede voorlichting over studiekeuze te geven?

20 LOB eindelijk in het schoolplan van álle vo-scholen
Pim Wijers
De in december 2017 gepresenteerde Kwaliteitagenda LOB verlangt van alle scholen in het VO dat zij LOB opnemen in het schoolplan. De inspectie ziet hierop toe. Peter Huwae heeft zich hiervoor namens de NVS-NVL actief ingezet.

22 Even voorstellen Sandra Mors, beleidsmedewerker LOB vmbo-mbo
Pim Wijers
Sandra Mors volgt Inge Kersten op als beleidsmedewerker LOB vmbo-mbo. Wat zijn haar plannen? Wat is haar achtergrond? En het belangrijkste: hoe kan Sandra jou helpen in jouw dagelijkse praktijk?

26 Trainen voor LOB geeft uithoudingsvermogen én doorzettingsvermogen
Kim Schut
LOB moet schoolbreed worden uitgedragen, maar draagvlak vinden blijft moeilijk. De Loopbaangroep onderzocht hoe je de school – leraren, mentoren, leerlingen, kortom iedereen – kan betrekken bij LOB, zodat dit een structurele activiteit wordt waarvan iedereen eigenaar is.

28 De school als mini-maatschappij
Sonia Sjollema en Tanja Jadnanansing
Hoe laat je jongeren zichzelf beter ontplooien op school? Hoe laat je ze zelf initiatief nemen? Sonia Sjollema en Tanja Jadnanansing pleiten voor de school als mini-maatschappij: een oefenplek die ze klaarstoomt voor de echte wereld.

Buiten het thema:

13 Passend onderwijs in het praktijkonderwijs mogelijk maken
Dorien van Westrienen en Daan Wienke
Onder de titel ‘Passen en Meten’ publiceert het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) een Bij de Les voorbeelden van effectieve én efficiënte uitvoering van ondersteuning aan leerlingen in het onderwijs. De bijdragen zijn tot stand gekomen in nauwe samenspraak met professionals in scholen.

16 Sneak peak: de Dag van de Zorgcoördinator 2018
Redactie
Op 10 april vindt de Dag van de Zorgcoördinator weer plaats. We geven op deze pagina’s vast een sneak peak: welke workshops kun je volgen, welke sprekers spreken er en op welke prachtige locatie wordt de DvdZ2018 eigenlijk gehouden?

24 Wereldkampioen etaleren
Truda Zijp
In oktober deed Pien Hoveling (21) als etaleur mee aan de WorldSkills vak wedstrijden in Abu Dhabi. Toen ze hoorde dat ze goud had schreeuwde ze het uit. Behalve de eerste prijs werd ze ook uitgeroepen tot ‘Best of nation’ omdat ze van alle 28 Nederlandse deelnemers de meeste punten had behaald.

30 Bij de Les Boekrecensie: Piek – Haal het beste uit jezelf
Hanneke Blom
Het beste uit jezelf halen op elk vlak? Dat kan, zo lang je maar doelbewust traint om je doelen te behalen. Althans dat stellen de auteurs van het boek ‘Piek – Haal het beste uit jezelf’. Bij de Les-boekenrecensent Hanneke Blom beschrijft het in deze recensie.

En verder:

03 Colofon/Redactioneel
23 Column door Christel Isphording
32 Kort nieuws
35 Estafetterubriek
38 Agenda NVS-NVL Academie
39 Promo Bij de Les