Bij de les — Jrg. 12 (april 2016) nr. 4

Thema: Werkdruk

03 Colofon / Redactioneel

06 10 valkuilen bij de implementatie van LOB
Marinka Kuijpers, Jacqueline Kerkhoffs en Inge Kirsten
In dit artikel beschrijven Marinka Kuijpers, Jacqueline Kerkhoffs en Inge Kirsten 10 valkuilen bij de invoering van LOB in het onderwijs.

12 Hoge werkdruk en tóch met plezier je werk doen?
Susan Eggels
Neem de regie en onderzoek wat je zelf kunt doen: 10 tips om je mogelijkheden te benutten.

16 LOB is lang niet altijd toereikend
Leo Molenaar
Deadlines die niet worden gehaald, boeken die nog thuis liggen en urenlang gamen? Wetenschapsjournalist Mark Mieras heeft een fascinatie voor de hersenen. In dit interview vertelt hij over zijn bevindingen.

19 Column door Dirk Olsthoorn

20 Zoek aansluiting bij je schoolbestuur
Pim Wijers
Jacqueline de Bree is al negen jaar coach op het gebied van optimale communicatie en samenwerking. Ook binnen het onderwijs. Hoe zet u uw eigen visie, vanuit eigen kracht en lef, uit bij de schoolleiding? Bij de Les spreekt De Bree én twee cursisten.

24 Groeien is ook ‘oei’
Truda Zijp
Vmbo Sg Newton maakte binnen drie jaar een spectaculaire groei door. Met trots en blijdschap keken de collega’s naar het stijgend aantal leerlingen. Groeien heeft ook een andere kant: zorg en werkdruk. Wat gebeurt er dan en hoe ga je daarmee om?

26 Cartoon door Leen Baars

28 De Schijf van Vier
Bart de Grunt, Thea Starmans en Loes van Breugel-Gerritsen
Met ingang van schooljaar 2015-2016 koos het Rembrandt College in Veenendaal ervoor om de organisatie van de school op een andere manier in te richten. Belangrijkste veranderingen: het eerstelijns mentoraat en de introductie van de ‘Schijf van Vier’.

32 Kort nieuws

35 Energizer door Ivo Mijland

37 Oproep recensent boekenrubriek
Redactie
Bij de Les start een boekenrubriek! Daarvoor zoeken we recensenten die eenmalig en in 500 woorden hun mening over een onderwijsboek naar keuze willen geven.

38 om naar uit te zien