Beter begeleiden — Jrg. 11 (november 2021) nr. 5

06 Expliciete Directe Instructie 2.0
In gesprek met de auteurs en vertaler over de herziene versie van het boek.

11 Recensie Werken in een kleuterwereld – deel 2
Reflectie als de kracht achter beredeneerd kleuteronderwijs.

12 Classificaties in de klas
Psychiater Floortje Scheepers legt uit waarom labels als ADHD of dyslexie niet per se helpend zijn

17 Eerste Hulp bij Begeleiden
‘Ik begeleid een jongen wiens situatie mij enorm raakt. Hoe kan ik dit beter loslaten?’

18 Kijken door een taalbril
Hoe stimuleer je de ontwikkeling van jonge meertalige leerlingen met cognitief talent?

22 Recensie Verbinding
Praktijkboek over systeemdenken op school.

23 Column Sansevieria
In China is het verboden om winst te maken met bijles.

24 ‘Zullen we ’t even uittekenen?
Hoe je visualisaties inzet om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten.

30 Bijzondere kinderen
In deze rubriek belichten we een bijzondere of zeldzame aandoening, stoornis of eigenschap bij kinderen. Deze keer: diabetes type 1.

32 Meertaligheid (her)waarderen
Wat betekent het voor schoolteams om een actief beroep te doen op de thuistaal van leerlingen?

35 Recensie Close Reading in de praktijk
Drie boeken met praktijklessen voor het behandelen van een tekst.

36 Jeugdeducatiefonds
‘Het werken aan gelijke kansen schreeuwt om een ongelijke behandeling van scholen.’

41 Topboek!
De must-reads van Marcel Schmeier en Ellen Oosterholt.

43 Agenda en ledenacties