Balans Magazine — Jrg. 26 (november 2013) Nr. 9

3 Roerige tijden
VOORWOORD
Yolande de Best

4 BALANS IN HET LAND / VERENIGING BALANS
Actuele berichten en praktische tips
– Hulpmiddelen Dyslexie niet meer aftrekbaar
– Aangepaste rekentoets
– Oproep: Word belangenbehartiger in uw gemeente of stuur een brief!
– Collectieve zorgverzekering via Balans
– Wat werkt wel?
– Gelinkt: elke maand de leukste berichtjes op internet
– STRIP: Opvoeden www.aspergerinbeeld.nl

6 Kennissymposium Balans 2013 / ‘Wat een fijne en informatieve dag!’
BALANS IN DE REGIO / BALANS IN HET LAND

Marjon Labordus
Ruim 1200 bezoekers kwamen naar het jaarlijkse symposium van Balans, dat dit jaar als thema ‘Horen, zien & doen: waar wringt de schoen?’ had. Zes vooraanstaande wetenschappers hield een voordracht over dit onderwerp. De dag werd geleid en ‘aan elkaar gepraat’ door journalist FrŽnk van der Linden, die dat met veel vaart en humor deed.

8 De nieuwe jeugdwet
ZORG
Marion Geurtsen
Een 10-jarige jongen heeft ADHD en PDD-NOS, en slikt Concerta. Hij is hiervoor nog steeds onder controle bij zijn psychiater. Om sociaal redzaam te worden, krijgt hij begeleiding van een student, die zijn ouders betalen vanuit een persoonsgebonden budget (pgb). Nu gaat het goed, maar blijft dat zo?

13 Huiswerk is best leuk
COLUMN
Anouk van Westerloo

14 ‘Is het kind gestoord, of de samenleving? ‘ / De ADHD-hype
AD(H)D
Arga Paternotte
Kinderpsycholoog Bert Vendrik: ‘Noemen we het kind gestoord of de samenleving?’ Hij maakt zich zorgen over toenemende etikettering van kinderen. Vindt dat diagnoses zoals AD(H)D en autisme te snel worden gesteld. De invloed van de omgeving vaak over het hoofd wordt gezien. Kinderpsycholoog Bert Vendrik in gesprek met ‘advocaat van de ouders’ Arga Paternotte. “Het gaat om onze keuzes. Noemen we het kind gestoord of de samenleving?”

20 Sporten met ASS / Sporten met autisme? Natuurlijk!
AUTISME
Anouk van Westerloo
Het NOC-NSF benaderde het Steunpunt Autisme om mee te denken over autisme in de sport. Een geweldig initiatief, vond psycholoog Elise Haarman, die door haar collega Marie-Louise Courtens bij de campagne betrokken werd. Maar toch miste ze iets. Er was geen uitleg naar de kinderen toe. Dus begon ze te schrijven. Het boek ‘Game over? Start opnieuw!‘, speciaal voor kinderen met autisme, is het resulataat.

25 De toekomst van de leerling
JURIDISCH ADVIES
Katinka Slump

26 Problemen met lezen of rekenen
LEERPROBLEMEN
Professor Dr. J.E.H. van Luit
In de jaren ’70 van de vorige eeuw was al bekend dat informatieverwerking in de hersenen een rol kan spelen bij leerproblemen. Inmiddels weten we dat in elk geval drie zogeheten ‘executieve functies’ belangrijk kunnen zijn bij het leren rekenen en lezen: inhibitie, shifting en updating (zie kader). Zo komt de wetenschap steeds een stukje dichter bij een verklaring voor leerproblemen. Prof. Hans van Luit lichtte op het Kennissymposium van Balans een tipje van de sluier op.

31 Precies Oom Flip
PROEFSCHRIFT / WETENSCHAP
Arga Paternotte
Wie kent in families waar autisme voorkomt niet het verhaal over een oud-oom die er achteraf misschien wel kenmerken van had, maar nooit een diagnose kreeg? Genen blijken een belangrijke rol te spelen bij de oorzaak van deze aandoening.

32 Kuchen en snuiven
TICS
Arga Paternotte
Over tics, dwang en het Tourettesyndroom. Zul je net zien. Heb je je maanden ge‘rgerd aan het gesnuif en gekuch van je kind. Je geduld eindeloos op de proef gesteld om het zo veel mogelijk te negeren. Besloten dat er toch echt eens naar gekeken moet worden. Is je kind in de spreekkamer van de dokter muisstil. Geen snuifje of kuchje te horen. Hoe kan dat? Over deze en andere kenmerken van tics en ticstoornissen kwamen onlangs twee nieuwe boeken uit. Wat staat daar in?

36 ‘Het gaat thuis op en af’
BIJ ONS THUIS
Monique de Mol
Leontien en Jeroen hebben twee kinderen: Tijs is 9 jaar (Asperger en ADHD) en Noor 7 (PDD-NOS en Asperger). Leontien: “Noor was was pas vier toen de diagnose werd gesteld. Haar boze buien passen in het beeld van Asperger. Ik maak me soms zorgen over hun toekomst, maar we zijn op de goede weg.”

40 Samen bereik je meer / Pak het aan op school, maar ook thuis!
DYSLEXIE
Jessica Westerweel
Samenwerking tussen ouders en school is een must voor een goede leerontwikkeling van kinderen. Dat geldt al helemaal als je kind dyslexie heeft! Bij begeleiding buiten school is bovendien afstemming en regelmatig contact met de begeleider nodig. Dat vergroot de kans op een goed resultaat. Want door bij elkaar aan te sluiten versterk je het effect van de oefeningen. En voorkom je ‘langs elkaar heen werken’, met alle negatieve gevolgen van dien. Kortom: samen bereik je meer! Maar hoe doe je dat?

44 Je hond als ‘hulphond’
REPORTAGE
Joli Luijckx
Sinds de komst van hond Tess in ons gezin is Bram ’s nachts minder bang. Overdag durft hij met de hond aan zijn zijde zelfs even alleen thuis te zijn. Wat zijn we hier blij mee! Ondertussen raag ik me stiekum af wat Tess nog meer kan betekenen voor mijn autistische zoon. Daarom ging ik naar KNGF Geleidehonden voor de PAWS-workshop (Partents Autism Workshop & Support). Het is een driedaags trainingsprogramma waar ouders meer leren over de vaardigheden die je een gewone huishond kunt leren ter ondersteuning van je autistische kind.

48 Alles snappen via plaatjes
SYNDROOM VAN ASPERGER / AUTISME
Anouk van Westerloo
Moeder maakt stripboek over haar zoon met Asperger. Een moeder van twee zoons van 16 en 14, tekent elke maand in Balans Magazine een korte strip over een jongen met Asperger. Maar eigenlijk gaat de strip over haar oudste zoon. Inmiddels is haar tweede stripboek klaar: Planeet Asperger, over Asperger in de thuissituatie. Ze zegt: “Dingen visueel maken werkt, en niet alleen voor kinderen met Asperger. “

52 ‘Soms wordt Iris al ge•rriteerd wakker’
IN VERTROUWEN
Anouk van Westerloo
Iris (11) heeft ADHD en PDD-NOS. Ze is een lief, sociaal en behulpzaam kind dat ook driemaal daags ‘ontploft’. Meestal nog vaker, en dan vooral op school. Uithuisplaatsing ligt op de loer. Ze staat op een wachtlijst. Maar haar moeder wil de stap niet zetten. Nu niet, misschien wel nooit: “Iris is met liefde gemaakt en ze hoort hier groot te worden”.

57 Activiteiten in het land
BALANS IN HET LAND
Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans.

63 Balans service

64 Colofon