Balans Magazine — Jrg. 24 (mei 2011) Nr. 5

3 Tussen wal en schip
VOORWOORD
Ids Terpstra, Arga Paternotte

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staat er op de cover?
– Deze keer in BalansKIDS
– Bestuur Balans zoekt penningmeester
– Enqute ouders en Passend Onderwijs
– Avondsymposium Balans
– Eindexamenstress
– Oproep: Ervaringen met onderwijsconsulent
– Oproep: Symposiumfilm
– Oproep: Dyslexie
– Oproep: Wie wint de Balans Award 2011?
– Oproep: Test de Timecoach
– Oproep: Thuistip
– Eigen plan
– Bezuiniging ook voor cluster 2
– Handle with care
– Oproep: Bezuinigingen op speciaal onderwijs
– Geen antwoord van minister Van Bijsterveldt

8 Reacties van lezers
– Diabetes (1)
– Diabetes (2)
– Dyslexie
– Lgf-financiering: Geachte mevrouw Van Bijsterveldt

10 Aanstaande brugklassers leren zich weerbaar opstellen / Licht werken aan zware problemen
ONDERWIJS
Irene Hemels
Met plezier naar school. Meer zelfvertrouwen, minder gepest en meer vrienden.

15 Paperclip

COLUMN
Ginette Wieken

16 Creatieve therapie als (laatste) redmiddel / Gezin weer in balans met knutselen

BEHANDELING
Daniella Krijger
‘Er ontstond een nieuwe positieve manier van omgaan met elkaar’. Knutselen als therapie.

19 Theorie-examen auto via filmpjes op internet / ‘Het is een uitkomst voor mensen met dyslexie’
DYSLEXIE
Maria van Amerongen
Rijbewijs. Ondanks zijn zware dyslexie haalde Bram Fontein (18) uit Hoevelaken zijn theorie-examen voor de auto in ŽŽn keer. Dankzij TheorieTV, een methode met filmpjes op internet. “Het is allemaal heel duidelijk, heel makkelijk.”

20 Niet ŽŽn oplossing voor ondersteunende technologie by dyslexie / De beste keuze voor hulpmiddelen
DYSLEXIE
Arga Paternotte
‘We moeten uitgaan van de behoeften van het kind.’ Ondersteunende technologie bij dyslexie.

25 Parent Power
COLUMN
Katinka Slump

26 Cogmed Werkgeheugentraining voor ADHD’ers / Leren weerstand te overwinnen
ADHD
Peter Giesen
Behandeling. ‘Er wordt heel wat weerstand overwonnen’. Cogmed-werkgeheugentraining bij ADHD.

30 Hersengymnastiek bij ADHD
ADHD
Joli Luijckx
Hersengymnastiek. Intensief sporten, neurofeedback, of toch ADHD-medicatie?

34 Twee dagen Symposium Balans
Programma Symposium Dyslexie op donderdag 29 september 2011 en Programma Symposium Balans 30 september 2011.

37 Zelfbepalend
ZEEPKIST
Cindy van Kuyen

38 Jongeren met autisme testen software / Commercieel bedrijf met oog voor stressreductie
TWEELUIK LEREN EN WERK (2) / AUTISMESTOORNISSEN
Irene Hemels
Opleidingen en arbeidsmarkt proberen elk op eigen wijze jongeren met autisme aan het werk te krijgen. Wat zijn daarbij de valkuilen en sterke kanten? Deze keer aandacht voor een commercieel bedrijf waar uitsluitend mensen met autisme werken. “We focussen ons op de sterke kanten van mensen met autisme”, aldus medeoprichter Sjoerd van der Maaden van Specialisterren uit Utrecht, waar werknemers software testen.

40 Spel voor leerlingen met ADHD / Speels werken aan gedragsverandering
TEST TOOLKIT
Monique de Mol
Spelenderwijs het gewenste gedrag oefenen. Toolkit voor leerlingen met ADHD.

44 ‘Soms denk ik: wanneer houdt het eens op?’
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
‘Hoe hou je het vol, vragen anderen weleens.’ Over de toekomst van Gijs (12, ADD) en Koen (10, PDD-NOS, met kenmerken van ADHD) maakt Kelly Tool (32) uit Deventer zich niet al te veel zorgen. “Ik ga ervan uit dat alles goed gaat. Me druk maken kan altijd nog.”

49 Verboden voor jongens

COLUMN
Frits Boer

50 GGZ-project psychische en psychiatrische problematiek in Indonesi‘ / ‘Ze doen het dus niet expres!’
ADHD
Beatrice Keunen
“Het is als een aha-erlebnis: ‘Is d‡t nou ADHD!? Daarom doen deze kinderen en leerlingen zoals ze doen! Dan hoeven we ze dus niet te slaan, ze doen dat niet exprŽs!’ Hoe vaak we opmerkingen van deze strekking al niet hebben gehoord in onze trainingen aan professionals uit de zorg en onderwijs, die zich bezighouden met kinderen en jeugdigen met ADHD in Indonesi‘.

54 ‘Je hebt dezelfde ervaring om te delen’
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Psycholoog Arno de Poorter uit Eindhoven helpt kinderen met ADHD die moeite hebben daarmee om te gaan. Hij kijkt naar hun mogelijkheden in plaats van naar hun beperkingen. Dat hij zelf ook ADHD heeft, ziet hij daarbij als voordeel: “Het stelt ouders en kinderen gerust, ze zien iemand met ADHD met wie het goed gaat.”

57 Gespreksgroepsleidster Theresa Visser: ‘Ouders kunnen hier ervaringen uitwisselen’
EEN KIJKJE IN DE REGIONALE KEUKEN
Maria van Amerongen
Het geheim van een gespreksgroep is dat mensen elkaar helpen en daardoor sterker worden. Dat zegt Theresa Visser (66) uit Friesland, die voor Balans al zes jaar deze groepen leidt. “Je hoort dat anderen met dezelfde dingen zitten als jij.”

58 Balans regionaal
Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans

67 Balans service


68 Colofon